tedvanlieshout.nu

schrijver, dichter, beeldend kunstenaar

Koningsdam (4)

with one comment

IMG_4750.jpg IMG_4751.jpg IMG_4752.jpg

De Koningsdam is een spiksplinternieuw schip, maar niet wezenlijk anders dan andere cruiseschepen. Er is geen bibliotheek aan boord, maar naar verluidt komt die nog. Wat ik erg miste was een ruime omloop op dek drie. Dat is het dek waar de reddingsboten zich bevinden en waar je helemaal om het schip heen kunt lopen. Op eerdere cruiseschepen had je daar een breed dek met ligstoelen, zodat je in de schaduw kon liggen lezen. Het dek op de Koningsdam is daar te smal voor. Om in de schaduw te kunnen liggen moet je naar de bovenste dekken en dan je ligstoel naar een hoekje schuiven waar je toevallig schaduw kon vinden. Ik vond dat het grootste nadeel van het schip.

Het grootste pluspunt vond ik de kunst aan boord. In alle trappenhuizen is kunst te vinden en dan geen flauwe schilderijtjes van ouwe schepen, of zo, maar speelse en soms zelfs innovatieve kunst. Het mooist vond ik driedimensionale portretten van mensen uit vervlogen tijden die op ingenieuze wijze waren samengesteld uit opgespelde kleine fotootjes.

Decoratief was ook een schip dat gemaakt was van een cello. En verder heeft de bemanning zich bekwaamd in de kunst van het handdoekvouwen. Er was zelfs een demonstratie aan boord over hoe je van handdoeken dieren kunt vouwen, maar dat liep totaal in de soep doordat er veel te veel mensen op af kwamen, en met name doordat een wit bemanningslid met een microfoon stond bij een bemanningslid uit het verre oosten, die uitlegde hoe je moest vouwen, maar de begeleider hield zijn microfoon niet bij de mond van degene die vouwde en gebruikte de microfoon enkel om zelf zo nu en dan iets te zeggen dat lollig bedoeld was. Geërgerd ging ik weg.

IMG_4791.JPG IMG_4868.jpg

(Wordt vervolgd)

Written by Ted

14 juni 2016 bij 07:06

Geplaatst in Diversen

Eén reactie

Subscribe to comments with RSS.

  1. Ja heel herkenbaar!! Ik heb vorig jaar een cruise gemaakt met Royal Caribean, een Amerikaanse Rederij. Daar was ook een schilderijenveiling en handdoekvouwen. Ik heb meegedaan aan de Napkin folding contest hahaha. Je kunt wel zien dat de HAL op Amerikaanse leest geschoeid is. Nog 7 weken dan ga ik dezelfde reis maken dus ik ‘hang aan je lippen’.

    Dorie Cremer

    16 juni 2016 at 12:23


Geef een reactie

