tedvanlieshout.nu

schrijver, dichter, beeldend kunstenaar

Het papieren boek wint

with 3 comments

Metselaar-van-de-wereldDe e-reader is ingeburgerd, maar het e-boek daarmee ook? Ik ben momenteel drie boeken aan het lezen: Muidhond van Inge Schilperoord, Andreas Burnier, Metselaar van de wereld van Elisabeth Lockhorn en Jasper en zijn knecht van Gerbrand Bakker. Het klopt niet helemaal wat ik zeg, want het laatste boek heb ik allang uit. Dat was het boek dat ik op papier heb gelezen. Het boek waar ik het langst in bezig ben is Muidhond. Dat heb ik al een jaar en door een onhandige manoeuvre van mezelf, denk ik, kan ik het alleen lezen op mijn iPhone. Daardoor lees ik het alleen als ik in wachtkamers zit. Zo komt het boek nooit uit, want ik zit niet vaak in wachtkamers en als ik er zit hoef ik niet zo lang te wachten. Daar kan het boek niks aan doen, want dat is prachtig.

De biografie van Burnier lees ik op een e-reader. Dat gaat prima en het is een goed, monsterlijk dik boek, dus het is logisch dat ik er langer over doe. Maar ik doe er toch al veel langer over dan ik van plan was. Daarom heb ik de papieren versie, die ik óók bezit, erbij genomen en nu gaat het sneller. En dat is gek, want het boek is door zijn omvang zwaar en moeilijk in de hand te houden, en tóch leest de papieren versie lekkerder.

Het is te weinig om er conclusies aan te verbinden, maar ik waag het er toch op: er gaat niks boven het papieren boek. De e-reader is handig voor op reis, maar je maakt er niet mee mee wáár in het boek je bent en hoe lang je nog moet. Ja, in de e-reader staat wel hoeveel procent je al gelezen hebt, maar dat is niet dezelfde ervaring als zien aan het boek zelf waar je bent. De stoffelijkheid van het boek, zeg maar, het pak-vermogen dat een boek heeft.

Lezen op een smartphone kan echt niet. Gedichten misschien of kleine stukjes tekst, maar niet een heel boek. Toch maar alsnóg de papieren versie van Muidhond kopen dan.

Written by Ted

27 juni 2016 bij 07:22

Geplaatst in Diversen

3 Reacties

Subscribe to comments with RSS.

  1. Ik zeg maar zo: Het papieren boek heeft een verleden, maar het E-book heeft geen toekomst.

    Peter Smit

    27 juni 2016 at 10:15

  2. Da’s een mooie, Peter, maar hij klopt waarschijnlijk niet. De digitalisering van boeken is niet terug te draaien, al kan het wel zo zijn dat het een tussenstadium is naar een andere manier van bewaren.

    Ted

    27 juni 2016 at 10:52

  3. […] Gerelateerd: van Ted van Lieshout – Het papieren boek wint […]


Geef een reactie

