tedvanlieshout.nu

schrijver, dichter, beeldend kunstenaar

Koningsdam (slot)

with 2 comments

IMG_4839Ik ben alweer een week of vijf terug van de cruise op de Koningsdam, dus aan dit serietje moet maar eens een einde komen.

Onmiddellijk na thuiskomst dacht ik: en nu voorlopig geen cruises meer. De reis met de Koningsdam leverde geen nieuwe inzichten op en voegde niks toe aan wat ik niet al had meegemaakt op de twee eerdere cruises. Maar het gemak van deze manier van reizen blijft tóch lokken. Je gaat in je eigen hut* slapen in Kristiansand en als je de volgende ochtend wakker wordt en je doet het gordijn open, sta je in Oslo. Je hebt wel gereisd, maar zonder het ongemak van het je verplaatsen zonder schip onder je kont. Ik raak altijd wat gestrest van reizen – ben ik wel op tijd voor vliegtuig of trein, denken ze bij de douane niet dat ik een smokkelaar ben, is het niet gevaarlijk onderweg, kom ik wel ooit aan en zo ja, op het goede adres? Op zo’n schip valt al die stress weg. En als de plaats waar het schip aanlegt je niet bevalt, dwingt niemand je om van boord te gaan om te gaan sightseeën.

In het geval van Noorwegen waren de plaatsen Stavanger en Kristansand eigenlijk niet interessant. Het zijn geen steden waar je heen zou gaan zónder cruiseschip. Het is gewoon zo dat het schip plaatsen aan móét doen dat we daar aanlegden. Flåm was aardig omdat het aan het einde ligt van een bezienswaardige fjord en Oslo omdat het de hoofdstad is van Noorwegen. En Amsterdam is interessant, maar als je daar midden in de nacht naartoe vaart zodat je er als opvarende niks van ziet, valt het ook tegen. Dat was echter wel waarom we voor deze cruise kozen: vertrek en aankomst in éígen stad. Maar toen ik op de laatste ochtend om zes uur opstond voeren we al bij het Centraal Station en had ik de hele weg van IJmuiden naar huis gemist! Wat een teleurstelling!

De volgende keer – ach ja, ik denk dat het er toch wel weer een keer van komt – wil ik toch liever weer naar zonniger oorden op een schip met een dek 3 (waar de reddingsboten zijn) waar je op je strandstoel kunt liggen lezen en schrijven. Hoewel Alaska ook wel iets is dat ik zou willen zien met een comfortabel schip onder mijn reet. Hm, eigenlijk wil ik graag naar de Malediven – een week niks hoeven en met de eerder genoemde bips hangend in het lauwe water – maar volgens mij legt daar geen cruiseschip aan.

*Op de foto een (vertekende) panoramafoto van onze hut. Helemaal rechts lijkt een geest te staan in het halletje bij de badkamer en bij de deur naar de gang, maar dat is reisgenoot W in levenden lijve.

Written by Ted

29 juni 2016 bij 08:12

Geplaatst in Diversen

2 Reacties

Subscribe to comments with RSS.

  1. Mijn billen hebben hoogtevrees
    Ze kunnen er niets aan doen
    Al trekken die twee gabbertjes
    Het wel op hun fatsoen

    Help roept die bilderij van mij
    We hangen hier zomaar
    Zet even iemand razend snel
    Een stoel of sofa klaar

    We voelen ons veel prettiger
    Met iets rondom ons gat
    Een schip, een hangmat, een wild paard
    Desnoods het sop van ’t bad

    Maar zo maar bloot, zo in de lucht
    Dat is echt niets voor ons
    Geef ons toch alsjeblieft houvast
    Het mag zo zacht als dons

    Co

    29 juni 2016 at 16:25


Geef een reactie

