tedvanlieshout.nu

schrijver, dichter, beeldend kunstenaar

Een goedemorgen met… Ted

with 4 comments

Schermafbeelding 2016-06-27 om 15.56.04Zaterdagochtend op Radio 4 van 10:00 tot 12:00 uur kun je Een goedemorgen met van de AvroTros horen. En dat met is dan met mij. Twee uur lang ben ik de gastpresentator en ik probeer om het programma gevarieerd te laten zijn: klassiek – modern, instrumentaal – vocaal, kleine bezetting – orkest.

Ik heb zelfs een drietal Amerikaanse gedichten omgezet in het Nederlands (niet vertaald, want ik ben te eigengereid om te kunnen vertalen), zodat duidelijk is waar de gezongen liederen ongeveer over gaan. Daaronder een homogedicht van Walt Whitman (1819-1892).
Van Edna St. Vincent Millay (1892-1950) wordt ook een gedicht vertolkt – door Nancy Williams – en dit is wat ze zo ongeveer zingt, maar dan in het Nederlands omgezet:

Welke lippen hebben mijn lippen gekust en waar en waarom, ben ik vergeten. Ook welke armen er onder mijn hoofd lagen tot het ochtend werd. Maar vanavond is de regen vol van spoken, die op het raam tikken en zuchten, en luisteren of er antwoord komt. En in mijn hart roert een stille pijn om kerels die ik niet meer weet en die niet meer om middernacht bij me komen met een schreeuw. – En zo staat in de winter deze eenzame boom, niet wetend welke vogels een voor een verdwenen. Wel dat het stil geworden is op zijn takken. – Ik kan niet zeggen welke liefdes kwamen en gingen, ik weet alleen dat de zomer in mij zong, een poosje, en nu niet meer.

Daar zal wel kritiek op komen, want men schijnt te vinden dat er veel te veel gepraat wordt op Radio 4.

Te horen zijn verder onder meer: Albinoni en Bernstein, Loes Luca en Marilyn Horne, Piazzolla en Prokofiev.

De opnames vonden een paar weken geleden plaats. Ik dacht, nadat ik de eerste aankondiging vlekkeloos had gedaan: ze zullen me nu wel vragen om elke week een programma te komen presenteren! Maar na die eerste aankondiging begon ik toch hier en daar te stotteren en te stamelen, dus ik denk dat een oude droom om radiopresentator te worden toch weer in de kast moet. Maar leuk was het wel! Luisteren allemaal!

 

Written by Ted

30 juni 2016 bij 07:34

Geplaatst in Diversen

4 Reacties

Subscribe to comments with RSS.

  1. Hoera! 🙂

    beatrijs

    30 juni 2016 at 08:31

  2. Leuk Ted, een ochtend vol favorieten!

    Met vriendelijke groet,

    Angar Veerkamp

    Angar Veerkamp

    30 juni 2016 at 08:32

  3. Wat prachtig van Edna St. Vincent Millay, dat heb je mooi omgezet, een cadeau op de vroege ochtend. x

    selmanoort

    30 juni 2016 at 10:01

  4. Thanks! 🙂

    Ted

    30 juni 2016 at 10:06


Geef een reactie

