tedvanlieshout.nu

schrijver, dichter, beeldend kunstenaar

Blijven of weggaan bij de Olympische Spelen van 1972?

with one comment

0727_SmeetsIk begrijp soms weinig van de logica van Mart Smeets. Ik hoorde hem zojuist op de radio vertellen over de Olympische Spelen van 1972, waarbij Palestijnse mannen Israëlische sporters gijzelden en doodschoten. De chefs van de Nederlandse ploeg lieten de sporters vrij om te bepalen of ze naar huis wilden of wilden blijven. Smeets vond dat een wijze beslissing. Vervolgens vertelde Smeets over de gevolgen voor de sporters: de atleten die naar huis gingen werden beschimpt en watjes genoemd en sporters die bleven werden eveneens beschimpt omdat ze geen stelling hadden genomen. Bovendien: vanwege het terugtrekken van zo veel atleten kreeg een gouden medaille toch minder glans dan bij een veld dat op zijn sterkst was.

Het was een wijze beslissing van de leiders van de Nederlandse sportploeg, vond Smeets. Ja, voor henzélf. Maar was het dat ook voor de sporters? Doordat die zelf de verantwoordelijkheid moesten dragen voor hun beslissing, kwamen zíj onder (politiek) vuur te liggen, en dat moet je sporters niet aandoen. Het was wijzer geweest als de sportploegleiders de beslissing hadden genomen om te gaan of te blijven, zodat de verantwoordelijkheid bleef waar die hoorde en de atleten werden ontzien. Of op een andere manier de sporters bij hun persoonlijke beslissing hadden begeleid.

Written by Ted

25 juli 2016 bij 15:01

Geplaatst in Diversen

Eén reactie

Subscribe to comments with RSS.

  1. Als mijn chef zegt dat ik iets moet
    Nou dan doe ik dat beslist
    Ook al heeft mijn chef zich honderd
    Of veel meer keertjes vergist

    Als mijn baas zegt dat ik niets moet
    Luister ik direct naar hem
    Want ik, heb al voelt het anders,
    Toch zowaar geen eigen stem

    Als de leider zegt ‘hup dansen’
    Dan draai ik een pirouette
    Al is ’t met hangende pootjes
    Zijn woord is mij wil en wet

    Co

    25 juli 2016 at 16:45


Geef een reactie

