tedvanlieshout.nu

schrijver, dichter, beeldend kunstenaar

Sport is het enige nieuws dat geen komkommertijd kent

with 4 comments

Radio-1-Sportzomer-2016Bij mij thuis staat de radio vrijwel altijd aan en dan op Radio 1. Ik houd wel van stemmen in huis als ik boven zit te werken. Ik luister niet echt maar hoor wel wat er gezegd wordt en als ik iets interessant vind, dan loop ik naar beneden om te luisteren. Elk jaar is de zomer een beetje een straf, omdat ze dan op de radio de Sportzomer hebben. Dat betekent dat bijna alle programma’s in het teken van sport staan. Ik geef niks om sport, dus ik laat het gelaten over me heen komen. Maar soms steekt bij mij ergernis op. Ze hebben op de radio een spelletje, de Nationale Nieuwsquiz, waarbij mensen in twee rondes vragen moeten beantwoorden. Daar zitten altijd vragen over sport bij en zelden over kunst en cultuur, omdat de redactie vindt dat sport nieuws is en kunst niet. Vrouwen winnen de quiz dan ook zelden, omdat de vragen meer gericht zijn op gebieden waar mannen belangstelling voor hebben. Deze weken is de quiz nog erger gericht op sport dan op ander nieuws. Dat komt het duidelijkst tot uitdrukking in de stemvraag. Je krijgt dan een stem te horen en moet raden van wie die is. Die stemmen zijn in de regel van twee soorten mensen: politici en sporters. Meestal hoor je aan het accent en de context wel in welke categorie de gezochte persoon thuishoort. Nu is deze stemvraag bijna per definitie een sporter omdat ze vakantie hebben in de politiek, dus ik weet vrijwel nooit om wie het gaat. Veel vrouwelijke kandidaten weten het ook niet en die hoor je dan zuchten omdat ze in wat een nieuwsquiz heet om de oren worden geslagen met vragen over sport. Dan zegt die mevrouw: ‘Ik weet niks van sport,’ en hup, dan krijgt ze er nog drie vragen over sport bovenop. Het ergerde me zo toen dit een paar keer na elkaar gebeurde, dat ik een reactie stuurde naar het programma. Ik schreef:

Wat is het toch een nare quiz met al die vragen over sport. Is dat expres om vrouwelijke kandidaten te benadelen? Het wordt op een bepaald moment pijnlijk dat als blijkt dat een kandidate aangeeft niets van sport te weten, ze bestookt wordt met nóg meer vragen over sport. De stemvraag is – deze “sportzomer” – bijna altijd een sporter, kennelijk omdat er geen andere interessante personen bestaan.

Het programma was zo attent om te reageren in een e-mail, en degene die reageerde was een vrouw:

‘Jammer dat u onze Nationale Nieuwsquiz niet kan appreciëren. Er zit nu inderdaad meer sport in de quiz. Dat is vanzelfsprekend niet om vrouwelijke kandidaten te benadelen. Er zijn wel een aantal andere argumenten:

  1. We zitten zoals u het al schrijft midden in De Sportzomer op Radio 1. Dit betekent ook in de quiz aandacht voor sport. De kandidaten zijn hiervan op de hoogte en kunnen zich voorbereiden.
  2. Onze vragen zijn actueel, komen uit  o.a de kranten en journaals. Óók de sportvragen. Goed de kranten lezen en het nieuws kijken volstaat dus ter voorbereiding. Ook voor de mensen die niet van sport houden.
  3. De stem van vandaag was van windsurfer Dorian van Rijsselberghe. Hij zat in het achtuurjournaal en in het Radio 1-journaal. Deze stem had men kunnen herkennen.
  4. Er zitten inderdaad meer stemmen van sporters in de quiz dan u van ons gewend bent. Dit is omdat er – simpel gezegd – minder stemmen voorhanden zijn. Politici zijn bijvoorbeeld met reces.

Het is wel jammer trouwens dat u denkt dat vrouwen geen verstand van sport hebben. Ik ben dat niet met u eens.’

Dat kon ik niet op me laten zitten, dus ik reageerde nog één maal:

Ik denk helemaal niet dat vrouwen minder verstand hebben van sport, maar dat veel vrouwen ander nieuws belangrijker vinden.

 

Written by Ted

8 augustus 2016 bij 07:03

Geplaatst in Diversen

4 Reacties

Subscribe to comments with RSS.

  1. mmm en een ladder in je kous?

    Co

    8 augustus 2016 at 15:09

  2. Wat je moet doen als je een ladder in je kous hebt, dát zouden ze eens als vraag moeten stellen.

    Ted

    8 augustus 2016 at 15:15

  3. Nooit luister ik radio, maar net wel via you tube naar Genade van Jan Rot. Kan geen sport zonder of met ladder tegen op lijkt me.
    En vanavond onder het sportgeweld van de tv gewoon naar zee. Daar is het altijd aangenaam en klotst het voort.

    Co

    8 augustus 2016 at 17:42

  4. Ben het helemaal met je eens Ted, over de Sportzomer. Ik fiets regelmatig een eind naar het werk en zet dan radio 1 op. Lekker nieuws luisteren en achtergronden. Maar tijdens deze sportzomer, die overigens ook wel heel erg sportig is, download ik postcasts van Kunststof. Lekker! Wat mij betreft is het snel voorbij!

    Jannie

    8 augustus 2016 at 22:22


Geef een reactie

