tedvanlieshout.nu

schrijver, dichter, beeldend kunstenaar

Nogmaals Yuri (2)

with one comment

yuriEr komt een kort geding om de beslissing om Yuri van Gelder naar huis te sturen aan te vechten. Ik denk dat de rechter de sportbond in een soort tussentijdse beslissing in het gelijk zal stellen, omdat er geen zinnige oplossing meer is voor dit specifieke probleem. Van Gelder kan niet meer terug want zijn achtste plek is vergeven aan een Franse atleet.

De rabiate reacties in de media op het gedrag van Van Gelder hebben me verbaasd. Velen vonden het terecht dat Van Gelder naar huis is gestuurd, hoewel hij twaalf jaar naar dit moment toe heeft gewerkt. Hij heeft niemand vermoord, geen bank beroofd, niemand in elkaar geslagen, en tóch vindt men de sanctie terecht. Dat zijn mensen van wie ik moet geloven dat als hun eigen zoon in de nacht voor zijn eindexamen uit is geweest, tegen de uitdrukkelijke afspraak in dronken thuiskomt en stommelend de trap opkomt, zij als sanctie opleggen dat hij geen eindexamen mag doen.

Ja maar, roepen al die mensen, Van Gelder heeft een contract ondertekend! Wat voor een contract eigelijk? Als hij dat contract niet had ondertekend, had hij dan mee gemogen naar Rio? Zo ja, dan zeg ik verder niks. Zo nee, dan heet zo’n contract een wurgcontract. Vooral als blijkt dat in het contract, doorgaans een vrijwillige afspraak tussen twee partijen, één van die partijen (de sportbond) de macht krijgt om de andere partij (de sporter) te sanctioneren als naar de mening van de eerste partij de tweede partij zich niet aan het contract houdt. In het contract dat ik met uitgeverijen heb staat dat in het geval van een conflict de rechter beslist. Niet ik. Niet de uitgeverij. Een onafhankelijke derde.

Written by Ted

11 augustus 2016 bij 09:38

Geplaatst in Diversen

Eén reactie

Subscribe to comments with RSS.

  1. Ik had ooit, bij zijn benoeming, al mijn twijfels over Maurits Hendriks. Of hij een aardige man was. Of ik met hem op vakantie zou willen (mijn criterium) Dat hij per se Nederland in de top tien van medaillewinnaars wilde vond ik nogal absurd. Later dacht ik dat hij, door zijn enthousiasme, toch wel geschikt vond. Nu weet ik weer waar hij me altijd aan deed denken: een vijftigerjaren-bovenmeester.

    Rom Molemaker

    11 augustus 2016 at 11:44


Geef een reactie

