tedvanlieshout.nu

schrijver, dichter, beeldend kunstenaar

Moeten nieuwe auteurs cultureel diverse prentenboeken maken?

with 3 comments

sjoerdKuyperIn Boekblad, het vakblad voor het boekenvak, staat een mooi interview van Maarten Dessing met Sjoerd Kuyper, samen met illustrator Sanne te Loo winnaar van de Jenny Smelik – IBBY prijs voor De duik. Eén vraag en één antwoord eruit veroorloof ik me.

In Vlaanderen organiseert Studio Sesam een ‘leer- en creatietraject’ om nieuwe auteurs cultureel diverse prentenboeken te laten maken. Zijn zulke initiatieven ook in Nederland nodig?
‘Nee. Er moeten initiatieven komen om schrijvers uit andere culturen te wijzen op het enorme belang van de jeugdliteratuur. Het is voor mij onmogelijk om een boek te schrijven over een Irakees jongetje of meisje. Ik ken zijn of haar diepste gedachten en dromen niet. Het schrijven van mijn boek De duik duurde op zich niet zo lang, maar ik heb er vijftien jaar over gedaan voor ik met het schrijven van een boek over Curaçao durfde te beginnen. Ik durfde pas na talloze bezoeken aan het eiland en de diepe gesprekken die ik met mijn vriend en collega Roland Colastica voerde toen ik hem hielp met het schrijven van zijn boek Vuurwerk in mijn hoofd. Onze harten lagen naast elkaar op tafel. Uiteraard heb ik het script van De duik eerst aan Roland laten lezen voor het naar de uitgever ging. Goddank zei hij: “Het is bijna niet te geloven dat dit door een makamba is geschreven.” Daar kan geen prijs tegenop. Ik wilde niet over de buitenkant van Curaçao schrijven, maar over het hart, de ziel. Dat is gelukt, het kan dus wel, maar ik heb niet nog eens vijftien jaar om me in een andere cultuur te verdiepen. Dus moeten de schrijvers die uit die andere cultuur komen daarover schrijven. En alsjeblieft ook voor kinderen.’

Written by Ted

2 september 2016 bij 09:16

Geplaatst in Diversen

3 Reacties

Subscribe to comments with RSS.

  1. WRAUW! WROW! YES! xxx

    beatrijs

    2 september 2016 at 09:50

  2. Proficiat met Jenny-Smelik – Ibby prijs! Studio Sesam vzw zoekt cultureel diverse auteurs om samen nieuwe verhalen te maken, niet omgekeerd ! Meer info: http://www.studiosesam.be

    Ingrid Tiggelovend

    2 september 2016 at 12:06

  3. Hier staat trouwens het hele interview: http://maartendessing.blogspot.nl/2016/09/interview-sjoerd-kuyper-over.html
    Ik heb daar de fout over het initiatief van Studio Sesam rechtgezet.

    maarten dessing

    6 september 2016 at 11:42


Geef een reactie

