tedvanlieshout.nu

schrijver, dichter, beeldend kunstenaar

Haan

with 17 comments

kipPlotseling hoorden we kippen tokken bij ons achter. Kippen? Midden in de Amsterdamse binnenstad? En de volgende ochtend om half zes kraaide ineens een haan! Het geluid kwam uit de tuin van de achterburen. Die hadden besloten om een haan en drie kippen te nemen omdat dat leuk en landelijk leek.
Bijna drie weken hielden wij ons koest, omdat we eigenlijk niet konden geloven wat ons ongevraagd werd aangedaan. Waarom zouden je buren willen dat je om half zes uur in de ochtend wordt wakkergekraaid?
Toen bleek dat we er allemaal last van hadden, heb ik een briefje bij de achterburen in de bus gestopt met het verzoek om iets aan het probleem te doen. Om het vriendelijk te houden had ik er een haan op getekend.
De achterbuurvrouw verklaarde dat de maatschappij is veranderd. Kippen die vroeger op het platteland een veilig heenkomen konden vinden, kunnen daar niet meer terecht vanwege moordlustige vossen. Daarom is het noodzakelijk dat pluimvee naar de stad verhuist, zoals ook de fuut en de meeuwen in de steden zijn komen wonen omdat hun leven buiten de stedelijke omarming werd bedreigd.
Wij hielden voet bij stuk en voerden aan dat ons levensgeluk werd verstoord doordat we vroeg in de ochtend wakkergekraaid werden.
‘Hoe laat moeten jullie dan op?’ vroeg de buurvrouw.
‘Tussen zeven en negen,’ zeiden wij.
‘Dan hebben jullie er maar een paar uur in de ochtend last van,’ concludeerde de achterbuurvrouw. ‘Dat is toch wel overkomelijk? Wij zijn inmiddels heel veel van ons pluimvee gaan houden.’
‘Wij zouden zo graag zelf willen bepalen hoe laat we wakkerworden,’ zeiden wij.
‘Maar als ik de kippen terug moet brengen,’ zei de achterbuurvrouw, ‘zijn ze binnen twee weken dood omdat jullie niet van kippen houden!’
‘Wat onaardig om uw buren verantwoordelijk te maken voor het welzijn van uw kippen,’ zeiden wij.
Toen gaf ze toe en zei dat het pluimvee weg zou gaan. Dat stelde ze nog een week uit, maar toen ik gisterenochtend om half zes wakker werd, omdat ik gewend ben om wakker te worden om half zes, hoorde ik geen haan. Ik hoorde stilte en proefde stilte en dacht: zonder die haan had ik misschien nooit geweten hoe zalig stilte klinkt. – Maar vanochtend hoorde ik wel een kip die een haan nadeed.

Written by Ted

5 september 2016 bij 08:43

Geplaatst in Diversen

17 Reacties

Subscribe to comments with RSS.

  1. Ja stilte is heerlijk! Bovendien trekt dit pluimvee ratten en muizen aan vanwege het voer en de eieren.

    Mignon Vredenbregt

    5 september 2016 at 08:50

  2. beatrijs

    5 september 2016 at 08:53

  3. Mijn overbuurman rijdt zeer vroeg
    De straat uit zonder stille trom
    En als ik al die luidheid hoor
    Draai ik mij lekker nog eens om

    Ik hoef nog niet.

    De nieuwe buurman in de straat
    Bouwt voor hij naar zijn werk toegaat
    Een muurtje of hij maait het gras
    Ik heb daarbij bepaald veel baat

    Ik hoef nog niet.

    De duiven koeren aan het raam
    De ganzen vliegen gakkend rond
    De krant kleppert de brievenbus
    Een glimlach speelt er rond mijn mond

    Ik hoef nog niet.

    Co

    5 september 2016 at 09:43

  4. Ted, dit had je buurvrouw makkelijk op kunnen lossen met wat verduisteringspapier. Gewoon het nachthok dichtplakken, zodat de haan denkt dat het donker is. En als de laatste kunstenaar zijn luie donder uit zijn luie nest heeft gehesen haal je het papier weg, zodat de haan uit volle borst kan kukelen zonder dat daar iemand wakker van schrikt. Dit geldt overigens ook voor kippen die hanen nadoen. Zolang het donker is, is het stil in het hok.

    Peter Smit

    5 september 2016 at 10:21

  5. Die haan kukelde de hele dag! Ik werd er gek van.

    Ted

    5 september 2016 at 10:44

  6. Nou, dan maar even een gedichtje tot slot:

    Tok!
    De haan kukelt
    van zijn stok.

    Peter Smit

    5 september 2016 at 14:32

  7. Wel een creatieve reactie van je buurvrouw, pluimvee in de stad vanwege de vos op het platteland. En wat aardig dat de haan weer weg is.. Hoe is de relatie nu met de buurvrouw?

    Jannie

    5 september 2016 at 22:32

  8. kukeleku

    ik hou van hanen
    ook om hun harem
    ook om hun veren
    ik hou van hanen

    ik hou zo van hanen
    ook als ze ’s ochtends
    ik hou zo veel van hanen
    dat ik ze expres wil haten

    “ga weg, hou op, ik sliep
    ga weg, hou op, je stoort
    híj stoort míj, zien jullie
    híj heeft míj steeds gestoord

    hij heeft dat recht niet,
    vindt u wel?
    hij hoort hier niet!”

    ik stoor mij steeds aan jou
    jij, lelijke onrustzaaier
    jij, veel te vroeg wakkere
    jij, met je rare gewoonte

    nu ik jou eindelijk heb verbannen
    jij, naar jouw plek, waar jij
    dankbaar wordt gehoord
    verblijf ik gestoord

    in onze stilte

    beatrijs

    7 september 2016 at 15:10


Geef een reactie

