tedvanlieshout.nu

schrijver, dichter, beeldend kunstenaar

Orgaandonatie

with 7 comments

orgaandonatie-orgaantransport-e1334051289669Ik zou wel willen juichen, maar ik doe het niet. Ik denk dat het wetsvoorstel in de Eerste Kamer zal struikelen. Ik begrijp echter niet wat tegenstemmers beweegt. Ik snap vaag wel iets van een principieel standpunt, maar niet als bij dat principe hoort dat men wel organen wil ontvangen maar niet wil afstaan. Ik vind het wel te rechtvaardigen dat je geen organen wilt afstaan als je ook weigert om ze van een ander te ontvangen.
Wat ik ook nog wel snap is dat mensen bang zijn dat als geregistreerd staat dat ze geen organen willen afstaan, ze minder snel in aanmerking komen voor het ontvangen van een orgaan.
Toch vind ik dat als te weinig mensen zich beschikbaar stellen als donor het uiteindelijk daar naartoe moet: orgaandonatie is een kwestie van samen delen; komt er een orgaan beschikbaar, dan moet dat in eerste instantie gaan naar iemand die geregistreerd staat als donor en pas als er geen match is, kan het gaan naar iemand anders.

Ik ben overigens wel geïnteresseerd in de motieven van mensen die – al of niet principieel – wel organen willen ontvangen maar niet willen afstaan. Ik zou hun standpunt willen begrijpen.

Written by Ted

14 september 2016 bij 11:01

Geplaatst in Diversen

7 Reacties

Subscribe to comments with RSS.

  1. :-))

    beatrijs

    14 september 2016 at 11:29

  2. Mijn kinderen, toen nog klein, zagen dat rode papiertje dat ik altijd maar bij me had en waar ze niet aan mochten zitten. Wat het was. Nadat ik uitleg had gegeven wilden ze dat ik mijn codicil weggooide.
    Het was ze eenvoudig te veel. Een moeder die dood kan en waar dan ook nog eens iets van naar een ander gaat. Ik bleef bij mijn idee en zij bleven bij hun idee. Op een dag heb ik mijn codicil in een la gelegd.

    Co

    14 september 2016 at 13:43

    • Mijn kinderen vonden het een prima idee om, net als hun moeder, orgaandonor te worden. Het idee dat je na je dood iets kunt betekenen voor een ander vind ik prachtig; wij staan al jaren geregistreerd als orgaandonor. Ik ben trots op mijn kinderen dat ze deze mening delen, maar ik hoop dat ik dit nooit als schrale troost hoef te voelen.

      Angar

      14 september 2016 at 16:28

  3. Mooi!

    Ted

    14 september 2016 at 13:48

  4. Ja. Precies zó is het óók, Co. ❤

    beatrijs

    14 september 2016 at 15:50

  5. Mooi hoor, Anger. Wij zijn nog niet zover dat we dit onderwerp met elkaar hebben besproken. Al ligt mijn codicil, net als die van Co, ergens in een la.

    beatrijs

    14 september 2016 at 18:26


Geef een reactie

