tedvanlieshout.nu

schrijver, dichter, beeldend kunstenaar

‘Ventje zoekt een vriendje’ is verschenen!

with 2 comments

Ventje-omslag-WEBLET OP: START AANVANG PROGRAMMA GEWIJZIGD! HET PROGRAMMA BEGINT OM 15:00 UUR!

Maandag 26 september wordt in Tilburg aan de universiteit van die stad Ventje zoekt een vriendje gepresenteerd. Het is een tamelijk bijzonder boek, omdat het een samenwerkingsverband is van Ingrid en Dieter Schubert en mijzelf. Wat is daar dan zo bijzonder aan? Nou, in 1980 was er op de Amsterdamse Gerrit Rietveldacademie een eindexamenklas waar maar vijf studenten in zaten en drievijfde van die klas bestond uit ons: Ingrid, Dieter en ik. Ingrid en Dieter waren toen al bij elkaar en maakten in dat laatste academiejaar hun eerste boek: Er ligt een krokodil onder mijn bed.

Een van de eindexamencommissie was mevrouw Boele van Hensbroek van uitgeverij Lemniscaat. Dat de Schuberts met hun boek bij juist díé uitgeverij terechtkwamen is bekend. Dat ik ook een bepaalde band heb met die uitgeverij, althans met de toenmalige uitgeefster, weet niet iedereen. Ik schreef in mijn eindexamenjaar een afstudeerscriptie waar mevrouw Boele van Hensbroek zo van onder de indruk was, dat ze er een brief over schreef aan onze hoofddocent, Piet Klaasse. Ik had toen al wel het vermoeden dat ik in de kinderboekenhoek terecht zou komen, maar door de brief werd ik er nog meer van doordrongen dat ik misschien ook die kant uit moest met mijn schrijverij.

We slaagden allemaal en ik ging naar Rotterdam om me bij Lemniscaat nogmaals voor te stellen, maar nu als potentieel kinderboekenschrijver. Maar over mijn werk voor kinderen was mevrouw niet erg enthousiast en ze gaf me een aantal boeken mee: ‘Zó moet het!’

Wie wil weten van wie ze me boeken meegaf, moet naar Tilburg komen, want daar vertellen de Schuberts en ik over onze geschiedenis en de totstandkoming van Ventje. Het is in zaal Tz 3 van het Tiasgebouw van de Universiteit van Tilburg, ter gelegenheid van het begin van de Master Jeugdliteratuur. De inloop is om 14.45 uur, de start van het programma is om 15.00 uur en iedereen is welkom.

Written by Ted

24 september 2016 bij 09:52

Geplaatst in Diversen

2 Reacties

Subscribe to comments with RSS.

  1. Ik hoop dat er een verslag komt van die bijeenkomst…. ben heel nieuwsgierig….. ook naar de andere twee eindexamenkandidaten. Zijn die geheel verdwenen?

    hermine van Helden

    25 september 2016 at 09:21

  2. Uit ons zicht, ja, maar niet van de wereld.

    Ted

    25 september 2016 at 10:29


Geef een reactie

