tedvanlieshout.nu

schrijver, dichter, beeldend kunstenaar

Terug uit Frankfurt

with 3 comments

pano-frankfurt

In Frankfurt duurt de Buchmesse voort, maar voor mij zit-ie erop. Ik ben weer terug. Tevreden. Dieptepunten waren er niet. Hoogtepunten wel. Twee wil ik er noemen.

Het minst in het oogspringende hoogtepunt was de voortreffelijke organisatie, tot in de puntjes verzorgd: van de reis erheen in de trein die volop in het nieuws is geweest tot de treinreis terug, alles was vlekkeloos en haast onzichtbaar vanuit de coulissen geregeld. De informatie die we kregen over wat we moesten doen en waar we moesten zijn was helder, niemand hoefde verloren rond te lopen, wie een probleem had werd onmiddellijk bijgestaan, kortom: heel veel complimenten voor allen die in opdracht van de letterenfondsen van Nederland en Vlaanderen een en ander geruisloos hebben geregeld. Het was subliem! Dank!

Het andere hoogtepunt waar ik iets over wil zeggen is het atelier in de ontvangstruimte die Vlaanderen & Nederland hadden gedesigned. Het paviljoen was (en ís, want alles blijft tot maandag) een donkere hal, waarin een omspanning was aangebracht van verlichte doeken, waarop rondom een golvende zee werd geprojecteerd: een postmodern Mesdagpanorama (zie panoramafoto). Erdoorheen zag je wat op flatgebouwen aan de kust leek, maar het waren in werkelijkheid boeken die achter de doeken waren verstopt.
In de bakstenen vloer lagen foto’s in vitrines van schijnheilige schrijfkamers; ze lieten van de auteurs geen bezieling of werklust zien, maar maniakale opruimdrift.
Heel de ruimte had de uitstraling van museale ambities, en in dát kader was het atelier in een hoek van de zaal een uitzondering en verademing. Daar zaten tekenaars van allerlei genres de hele dag gebroederlijk aan tafels – onder leiding en aanvoering van een kernteam dat onder meer bestond uit Gert Jan Pos, Joost SwarteRandall CasaerWasco en Jeroen Funke – te werken aan een dagelijks magazine dat Parade heet. Elke dag omstreeks vijf uur begon zich een lange rij te vormen van mensen die het nummer van de dag wilden bemachtigen, dat ter plekke in elkaar werd gezet!
Het was voor mij wel een openbaring dat samenwerking tussen kunstenaars uit totaal verschillende disciplines, zoals illustratie, strips, cartoons en animatie heel wel mogelijk is, en ook vruchtbaar, als je elkaar niet uitsluit omdat je nu eenmaal in verschillende circuits verkeert.

Dat hadden de meeste reporters die verslag deden van de beurs het slechtst begrepen. De enigen die apert onderscheid maakten tussen de verschillende Frankfurtgangers waren de verslaggevers. In de trein naar Frankfurt al werden alleen de schrijvers voor volwassenen interessant gevonden en de anderen totaal genegeerd en soms zelfs weggeduwd. Wij zagen met eigen ogen, niet ongeamuseerd, dat de pers hier net zo selectief te werk gaat als in “obscure” buitenlanden. Daar doen ze het omdat het van de overheid moet of van het geloof. Hier doen ze het uit vrije wil en voor de kijkcijfers.

Written by Ted

21 oktober 2016 bij 11:55

Geplaatst in Diversen

3 Reacties

Subscribe to comments with RSS.

  1. Wat ontzettend fijn om te horen!

    Judith Uyterlinde

    21 oktober 2016 at 13:47

  2. Veel succes nog de laatste dagen!

    Ted

    21 oktober 2016 at 14:34

  3. Op zondag in het achtuurjournaal wél aandacht voor jeugdliteratuur!

    Ted

    23 oktober 2016 at 22:15


Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: