tedvanlieshout.nu

schrijver, dichter, beeldend kunstenaar

Ik was een kind, hoe kon ik weten

with 6 comments

zwartepietxxxRTL heeft aangekondigd dat in hun programma’s Piet niet meer zwart zal zijn. Natuurlijk bleven de reacties niet uit. Die worden almaar geëxalteerder, omdat men ziet dat de samenleving overstag gaat en zich neerlegt bij onvermijdelijke veranderingen. Özcan Akyol haakt er in zijn column op in: ‘Ik neem hiermee ook afscheid van mijn eigen traditie, want zowel mijn vriendin als ik vierden vroeger op school Sinterklaas met pikzwarte Pieten. Maar de tijden zijn veranderd, en dat geldt ook voor de demografische samenstelling van onze samenleving.’

En daar zit volgens mij het weggewoven zeer.

Je kunt een man uit, zeg, Zimbabwe halen, maar niet Zimbabwe uit die man. Die voelt zich in een ander land al ontheemd genoeg en zal zo lang mogelijk vasthouden aan de identiteit en de cultuur die hij in zijn ziel meedraagt. Dat is de enige manier om je een beetje thuis te voelen in het buitenland. Integratie ten spijt.

Veel Nederlanders maken, in ieder geval naar hun gevoel, het omgekeerde mee. Ze vertrekken niet uit hun land, maar hun land vertrekt uit hun hart. Ze zijn bang dat hun thuis (hun identiteit en cultuur) van ze wordt afgenomen, en ze merken dat de samenleving daar geen acht op slaat. Dat geeft veel mensen een gevoel van hulpeloosheid, want blijkbaar leefden ze verkeerd; het dorp is gemoderniseerd en nou zijn ze op de goeie weg.

Bij steeds meer huizen worden de gordijnen dichtgeschoven zodat je door het glas niet meer kunt zien hoe of het bankstel staat bij Mien en d’r dressoir met plastic rozen. Die gordijnen worden gesloten omdat binnen mensen zijn komen wonen die in de privacy van hun huis zich thuis willen voelen zonder voortdurend de blik te hoeven richten op het buitenland waar ze vertoeven. Maar als je niet meer bij elkaar binnen kunt kijken, letterlijk en figuurlijk, word je automatisch buitengesloten. De samenleving heeft geen antwoord op desintegratie.

Het zou mooi zijn als we eens ophielden met polariseren en op de spits drijven, van beide kanten, en stoppen met elkaar voor rotte vis uitmaken omdat we denken dat daarmee het probleem is opgelost. Het is helemaal niet verkeerd om empathie op te brengen voor de mensen die zich gekwetst voelen door het zwarte van Piet, alsook voor mensen die worden weggezet en afgeschreven als racist omdat ze koste wat kost vast willen houden aan een stukje van hun ziel.

Voor de laatsten geldt dat de strijd is gestreden. Friso Wiegersma schreef het lang geleden al: ‘Dat dorp van toen, het is voorbij. Dit is al wat er bleef voor mij: een ansicht en herinneringen.’

Written by Ted

26 oktober 2016 bij 07:01

Geplaatst in Diversen

6 Reacties

Subscribe to comments with RSS.

  1. Mooi Ted

    Conny

    26 oktober 2016 at 07:25

  2. ’s Wereldsloop, noemden wij vroeger thuis de veranderingen die zich voltrokken.
    Sint Nicolaas werd ooit na te veel liederlijkheid uit het straatbeeld gedwongen en keerde terug als Sinterklaas nadat hij zich een tijd lang achter de gordijnen had gemanifesteerd.
    Afwachten hoe het Piet zal vergaan. We leven in de geschiedenis.

    Co

    26 oktober 2016 at 08:35

  3. Dit is precies de pijn die ik voel van binnen, er is tuinpad meer.het is een asfaltweg geworden.

    carlablokx

    26 oktober 2016 at 09:20

  4. Mooi, en ja, zo voelt het. Onze ‘veilig in de familie samenleving’ van vroeger is voorbij, met alle denkbeelden (en bekrompenheden) die daar zo bij hoorden. Maar daarvoor is een open, ruimere, wijdere samenleving teruggekomen met jonge mensen die vinden dat iemand zelf mag bepalen wie en hoe hij/zij is, en dat niemand het recht heeft een ander belachelijk te maken of te veroordelen. Hoewel dit zeker niet zonder slag of stoot verloopt, ervaar ik dit toch als een bevrijdende tijd. Ik ben hoopvol gestemd als ik mijn zoons en hun generatie zie. Minder bevooroordeeld, minder behoudend, open voor nieuwe inzichten en ontwikkelingen. Ik ga graag mee de toekomst in maar, ja zeker, niet zonder weemoed over wat voorgoed in de geschiedenis verdwijnt.

    selmanoort

    26 oktober 2016 at 09:35

  5. Mooi gezegd Ted, Ik ga het delen. Mijn land vertrekt niet uit mijn hart, ik wil mijn land graag delen met mensen die mijn land ook in hun hart willen sluiten, met alles wat daarbij hoort, maar die zich niet als een “koekoeksjong” gedragen. Wat mij betreft is Piet pas zwart als er “Pietenzwart” is gebruikt uit een doosje. Ongeacht de ondertint.

    hermine van Helden

    26 oktober 2016 at 10:44

  6. Mooi verhaal, dat ruimte biedt aan elkaar. Zo kunnen we allemaal rustig blijven ademhalen.
    Overigens gaan bij mij, wonend op 4 hoog in het Rotterdamse Oude Noorden (dus middenin “het buitenland”) nu elke avond de gordijnen dicht. “De kou moet immers buiten en de warmte binnen blijven.” Nog steeds gehoorzaam dus.

    Barbara Leguijt

    26 oktober 2016 at 14:05


Geef een reactie

