tedvanlieshout.nu

schrijver, dichter, beeldend kunstenaar

De teloorgang van ‘letterkundig’

with 9 comments

museum_1Het Letterkundig Museum gaat verdwijnen. Niet als instituut, maar als naam. Het wordt Literatuurmuseum. Directeur Aad Meinderts verantwoordt het zo: ‘Het begrip literatuur is voor iedereen direct duidelijk. “Letterkunde” is afstandelijker en meer gericht op studie. Dat is weliswaar een aspect van ons werk, maar niet het enige wat we doen. De aanduiding Literatuurmuseum doet meer recht aan ons werkterrein, waarbij literatuur in de brede zin van het woord aan bod komt.’

Ook de Vereniging van Letterkundigen, die onderdeel is van de koepelorganisatie Vereniging van Schrijvers en Vertalers, dreigt de aanduiding letterkundig te gaan verliezen, want er staat een naamsverandering op stapel: Auteursbond.

Ik vind die veranderingen begrijpelijk, maar ook jammer. Een tentoonstelling van keukenmeidenromans in het Literatuurmuseum lijkt voortaan uitgesloten, want die lijkt niet te passen in een museum voor de literatuur. Wel in een Letterenmuseum. Van de Vereniging van Letterkundigen mocht je alleen lid worden als je kundig was op het gebied van de letteren. Straks mag iedereen lid worden die heeft gepubliceerd. Daar ben ik overigens een voorstander van: ook als je diezelfde keukenmeidenroman schrijft ben je kundig op het gebied van de letteren. Ik had Letterenbond een mooiere naam gevonden, maar misschien is het wel een ouderwets en ongangbaar woord geworden: letteren.

Met de naamsverandering hoop ik dat ook de inhoud van het Literatuurmuseum gaat veranderen. Op de benedenverdieping hebben ze al het wondermooie Kinderboekenmuseum, maar boven zie je al jarenlang hetzelfde mausoleum van veelal foeilelijke portretten van al of niet overleden schrijvers. Ik heb nooit begrepen wat er zo interessant is aan een amateuristisch geschilderd portret van een schrijver uit negentienzoveel, maar ik heb het ook wel grappig gevonden om langs die “kunst” te lopen. Het is een galerij der ijdelheid, want de meeste portretten zijn op verzoek van de vorige directeur, Anton Korteweg,  door schrijvers zelf aangedragen.

Ik snap de moeilijkheid wel: als je schrijvers vraagt om een portret te leveren is het moeilijk om een einde te maken aan die tentoonstelling, maar het wordt onderhand tijd dat de schilderijen terug gaan naar de geportretteerden. Ik ben benieuwd of die schilderijen dan in de huiskamer komen te hangen of ergens op zolder terechtkomen.

Er komt dan ruimte voor nieuwe initiatieven zoals thematische tentoonstellingen, al weet ik niet of het sterk afgekalfde budget van het museum wel mogelijkheden biedt voor wisselende exposities. Waar het museum misschien wel meer behoefte aan heeft is een ingang. Nu moet je, om het Letterkundig Museum te bereiken door een soort doolhof naar een draaideur, een trap op en dan naar rechts en daar is het dan. Bij een museum verwacht je een duidelijke voordeur en die heeft het Letmus, zoals het museum ook wel liefkozend genoemd wordt, niet.

Written by Ted

31 oktober 2016 bij 06:53

Geplaatst in Diversen

9 Reacties

Subscribe to comments with RSS.

  1. Afgezien van de eigen ingang wil ik graag een bende bordjes op het station die me wijzen hoe ik lopen moet of meneren (mevrouwen mogen ook) die duidelijk op weg zijn naar het museum. Dan loop ik daar achteraan. Zo lukte het me de eerste keer om het museum te vinden en sindsdien kijk ik eerst een poosje rond als ik uit de trein gestapt ben op zoek naar zo’n type. Ik kan niet zeggen dat ik er altijd een vind en dan kan ik toch zo vreselijk dwalen.

    Co

    31 oktober 2016 at 08:05

  2. Als je wéét waar het is, is het makkelijk. De gemeente zou een literair lint in de tegels op de grond moeten maken van het station naar de ingang.

    Ted

    31 oktober 2016 at 08:20

  3. Beatrijs

    31 oktober 2016 at 13:49

    • ik meen dus dat ik dit ongeveer snap, Co en Ted.
      en ik deel de mening van Co

      Beatrijs

      31 oktober 2016 at 13:56

  4. Co mag de weg

    makkelijk kunnen vinden. Daar is nood aan!

    beatrijs

    31 oktober 2016 at 14:18

  5. Ben het bijna altijd volmondig met je eens Ted, maar deze keer niet met jouw pleidooi om de portretten van schrijvers maar te laten verdwijnen. Vind dat deze zo’n mooi tijdsbeeld geven, ook een soms onthutsend eerlijke blijk van ijdelheid. Zou het geen probleem vinden als ze verdwenen naar een schemerige zolder, maar dan wel graag publiek toegankelijk.

    Herman ter Balkt

    31 oktober 2016 at 16:13

  6. Ik wil liever een Hoofdingang met een hoofdletter natuurlijk en dan dat achterom achterlangs laddertje gewoon ook houden als (kortere weg naar al die letteren). Vraagje Zijn letteren altijd literatuur en is literatuur altijd van de letteren?

    Thea Dubelaar

    31 oktober 2016 at 16:34

  7. Het Literatuurmuseum onthult vooral zijn schatten online: duik eens in de verhalen op het online platform literatuurmuseum.nl Bovendien is naast de Nationale Schrijversgalerij (waar toch ook echt briljante portretten te zien zijn: Campert door Harmsen van Beek, Coenen door Hart Nibbrig, Ter Braak door Citroen, Van Eeden door Ansingh etc etc) ook nog Het Pantheon te bekijken: 1000 jaar literatuur. 100 schrijvers (Van Beatrijs tot Frans Kellendonk) met thema’s als literatuur in de maatschappij en maatschappij in de literatuur.
    Regelmatig zijn er wisseltentoonstellingen: onlangs ‘Tegen de wind in lezen’, met werk van Ronald en Marije Tolman. Nu wordt er gewerkt aan een Vitual Reality expositie over poëzie, waarvan de opening gepland staat in de komende Poëzieweek.
    Het huis van de literatuur heeft vele kamers; principieel is er – ook voor een literatuurmuseum – geen bezwaar tegen een ‘keukenmeidenroman-tentoonstelling’. Er zijn boekenkasten vol geschreven over wat literatuur is – de dagelijks praktijk is gelukkig een stuk vrolijker.

    Aad Meinderts

    31 oktober 2016 at 21:56


Geef een reactie

