tedvanlieshout.nu

schrijver, dichter, beeldend kunstenaar

Mediamenner

with 7 comments

wildersDe media zijn dol op Geert Wilders. Elke keer als er iets over de lippen van het Orakel van Venlo komt, wordt het door de media in de volle lengte en breedte voor het publiek als een rode loper uitgerold. Dat doen ze niet omdat ze het eens zijn met Wilders, maar omdat ze koesteren wat mediageniek is. – Zo is Trump president geworden: de media lustten hem niet, maar vraten hem met grote gulzigheid, omdat brute oneliners in de media beter scoren dan de nuance.

Op 9 december krijgt Wilders te horen of hij veroordeeld wordt voor zijn Marokkanen-uitspraak. Ik wéét het niet. Ik vind de uitspraak te onelinerig om het te kunnen afwegen. Ik mis context. Als hij had geroepen ‘Willen jullie meer of minder Joden? Minder? Dan gaan we dat regelen!’ dan had ik associaties gehad met gaskamers. Als hij had geroepen ‘Willen jullie meer of minder homo’s? Minder? Dan gaan we dat regelen!’ dan had ik associaties gehad met homovervolging. Bij “Marokkanen” mis ik binnen onze cultuur dergelijke associaties.

Ik heb behoefte aan context. Daarom heb ik een filmpje opgezocht met meer-meer-meer! context. Dat filmpje (ik wil het hier niet laten zien) kun je via deze link vinden – https://www.youtube.com/watch?v=0cYhLHNYgEE. Je hoort erin dat Wilders, op een PVV-bijeenkomst voor eigen parochie, eerst twee andere vragen stelt volgens dezelfde formulering. Of er meer of minder Europese Unie respectievelijk Partij van de Arbeid gewild wordt. Beide keren wordt er minder gescandeerd. Daaruit blijkt dat Wilders aanstuurde op minder in antwoord op de derde vraag, die over de Marokkanen. Hij leidde die vraag in door te stellen dat hij hem opwierp in het kader van vrije meningsuiting. Maar duidelijk wordt dat hij het helemaal niet zei om zijn mening te ventileren. Hij zei het om de media te provoceren. En die waren gewillig.

Hoezeer Wilders een mediamenner is bleek gisteren: de nieuwsmedia besteedden overmatig aandacht aan de monoloog die Wilders in de rechtszaak kwam houden, nadat hij het proces juist had gemeden. Opnieuw wist Wilders de media zo ver te krijgen om zijn uitspraken uit te rollen als een rode loper.

Het is hoog tijd dat de media de hand in eigen boezem steken en de rol die zij spelen in de polarisatie en het verspreiden van haatzaaierij onder de loep nemen. Te beginnen bij Sylvana Simons. Dat er een filmpje in omloop was waarop zij aan een boom gehangen was had ik gehóórd en ik kon me prima voorstellen hoe dat er ongeveer uitzag. Het waren de media die ervoor zorgden dat ik het ook te zíén kreeg. Meer dan twintig keer zag ik een foto ervan voorbijkomen, omdat de media dolgraag meehelpen om belediging en bedreiging zo breed mogelijk uit te meten.

Written by Ted

24 november 2016 bij 11:20

Geplaatst in Diversen

7 Reacties

Subscribe to comments with RSS.

  1. beatrijs

    24 november 2016 at 11:37

  2. Amen!

    De hand in eigen boezem voor de media … o.a. bij de nos-journaal-redactie werken een paar geestverwanten van deze grijzende, geblondeerde hopman. Maar dat is nog niet zo erg, als het onvermogen van de ‘journalisten’ van nu voorbij het eigen voorstellingsvermogen te kijken. Ze hebben wel geleerd te observeren en te verslaan, maar nadenken over en echt begrijpen wat ze nu verslaan … dat ontbreekt aan alle kanten. Zelfreflectie is blijkbaar een steeds slechter verkrijgbaar artikel.

    Marko Jablan

    24 november 2016 at 12:51

  3. Hoi Ted, dit geeft geen hoopvol beeld van de stand van zaken in de Nederlandse journalistiek. Sinds Hillary verloor – overigens zeer terecht, als minister van buitenlandse zaken bakte ze er bedroevend weinig van – zijn een aantal Nederlandse journalisten op de verkeerde manier overstag gegaan. Opeens nemen ze Wilders serieus, en opeens wordt Wilders geprezen om zijn fantastische redevoering voor de rechtbank. Wat een gelul. Er is een groot probleem in Nederland, wat maar heel gedeeltelijk te maken heeft met Marokkanen. Het heeft te maken met beloften die niet worden nagekomen bij ouderen, met teleurgestelde toekomstverwachtingen bij jongeren, met de redding van de banken op kosten van de weinig vermogenden en, inderdaad, met de houding van sommige nieuwkomers, nu het woord allochtonen niet meer gebruikt mag worden. Maar wat Wilders deed heeft met vrijheid van meningsuiting niets te maken. Het kan alleen maar als opruiing gezien worden en zou ook zo moeten worden bestraft.

    Willen jullie meer of minder Marokkanen?
    Dit klopt al niet. Hebben jullie iets te willen? Zijn jullie gerechtigd om mensen over de grens te zetten? En zo ja, mogen de zwarte kousenkerkbroeders dan beslissen over meer of minder katholieken? De katholieken over meer of minder protestanten? Mogen degenen die zelf gezond zijn, hun zorgpremie niet kunnen betalen en daar ziek van dreigen te worden, besluiten over: willen jullie meer of minder chronisch zieken? En: mogen degenen die het niet met PVV-ers eens zijn en die helaas nog altijd een meerderheid vormen, PVV-ers over de grens zetten?
    Het is een oproep tot haat, met vrije meningsuiting heeft het niets te maken. Wilders mag zeggen dat hij niet blij is met het Marokkaanse aandeel in de landelijke criminaliteit. Hij mag ook zeggen dat Marokkanen meer dan gemiddeld bij criminaliteit betrokken zijn, op voorwaarde dat dit waar is. Maar om te beloven dat hij zich sterk zal maken om Marokkanen uit Nederland te deporteren is meerdere bruggen te ver. Dat hij ermee weg komt, is een ander verhaal.

    We hebben een premier die voor de verkiezingen iedereen 1000 euro beloofde, niets gaf en met een ‘sorry ‘ weg kwam. We hebben een ondermaatse broekenman die een gekozen burgemeester wilde en die een referendum een goed idee vond, tot de uitslag van zo’n referendum niet in zijn kraam ter pas kwam. We hebben een arbeiderspartij die zijn achterban verraadt en vindt dat stratenmakers en metselaars best tot 67 kunnen werken, terwijl er voor politieagenten uiteraard wel een uitzondering moet worden gemaakt. (Logisch natuurlijk, die agenten moeten hen straks tegen de volkswoede beschermen en moeten daarom fit zijn, toch?)

    Het hele beeld in Nederland is er een van afglijdend moreel besef. Zo’n opgepoetste lul als Wilders krijgt alleen maar een kans omdat anderen verzaken. De volksverraders van de PvdA, een VVD die gezien kan worden als een partij aan de rand van de samenleving, een linkse partij onder aanvoering van een jeugdherbergenvader, een fotomodel die ook nog Klaver heet en daarom vast wel Groen Links kan besturen, ziedaar het Nederlandse politieke landschap in 2016.

    Sorry, maar in de tijd dat ik 18 was (1970) zou geen van allen het eerste inhoudelijke debat overleefd hebben. Het is te weinig, men leutert iets wat goed klinkt en grijnst wat naar de camera. Alleen in dit klimaat kan een figuur als Wilders gedijen. Wilders stelt feitelijk niks voor, hij toont alleen maar aan dat de rest niet veel beter is. In de late jaren tachtig klaagde voetbaltrainer Leo Beenhakker over ‘de patatgeneratie’. Voetballers die alles kregen nagedragen en niet meer wisten wat het betekende om ergens voor te vechten. Die voetballers zijn inmiddels vijftigers. Net zo oud als de politici die momenteel de dienst uit maken.

    Peter Smit

    24 november 2016 at 20:25

  4. Dank voor je betoog, Peter. We worden oud als we omkijken en zeggen dat het vroeger beter was. Maar er was toch echt een tijd dat bejaarden bang waren dat hun kinderen ze afschoven naar een bejaardentehuis, terwijl nu bejaarden ziekenhuisbedden bezet houden omdat ze nergens meer heen kunnen. – Maar ja: bejaarden hebben geen vat op de media, dus die tellen niet mee.

    Ted

    24 november 2016 at 23:13

  5. Ach vroeger.

    Weet vroeger nog van mijn bestaan
    Ik had mijn blauwe jurkje aan
    Met vlinders in veel kleuren rood
    Mijn paardenstaart was best al lang

    En als het zondag was deed ik
    Een witte strik in mijn haar
    En na de kerk voetbalden we
    Mijn broers en zussen in het gras

    Weet vroeger nog hoe of het was
    Herinner ik mij vroeger goed
    Dat moet, dat moet.

    Co

    25 november 2016 at 11:59

  6. Lied uit mijn kindertijd.

    ’t Is een herinnering zoals zo velen , maar deze ene laat mij niet los
    Wanneer in ’t voorjaar de vlinders spelen
    Dan denk ik steeds aan die dag in ’t bos

    Daar bij een huisje van Hans en Grietje, zag ik een kind zitten heel alleen
    Haar heldere stem zong een lenteliedje
    Voor duizend vlindertjes om haar heen

    En duizend vogels zijn toen gekomen, en zongen lustig dit liedje voort
    Het schalde juichend door duizend bomen
    En heel de wereld heeft dat gehoord

    En dit is al wat mij is gebleven, die heldere stem en die gulle gloed
    Ik heb nog nooit van mijn hele leven
    De vrede van zo dichtbij ontmoet

    Jeanine van Rooij

    25 november 2016 at 14:16


Geef een reactie

