tedvanlieshout.nu

schrijver, dichter, beeldend kunstenaar

Ieper (slot)

with 2 comments

img_5675Je gaat óók naar België om lekker te eten. Dus op de heenweg wachtten we tot we de grens over waren om te gaan smikkelen bij een aan een tankstation gekoppeld restaurant. Er stond een meisje achter de kassa dat ook al het andere werk moest verrichten: spul in de frituur gooien. Je kon het haar haast niet kwalijk nemen dat het eten zo onbelgisch slecht was, maar de Belgen zijn dus ook in staat om voedsel te verkrachten, en daar zijn ze ontzettend goed in. We bestelden, zeer tegen mijn zin, maar voor het gemak: kip met friet. We kregen: gefrituurd fossiel.

Dan bood de Grote Markt in Ieper een blijer aanbod. Deze reclame kwamen we tegen en als we zin in billetjes hadden gehad, hadden we ze zeker gekocht, maar we hadden gelukkig geen keuken bij ons.

Op de terugweg, nadat we overdreven veel begraafplaatsen hadden bezocht wegens alle-musea-gesloten (zelfs het enige open museum, het Talbot House in Poperinge, was dicht omdat we er 26 minuten voor sluitingstijd voor de deur stonden in plaats van de geëiste 30 minuten), reden we langs Diksmuide om de IJzertoren te zien. En die was evenééns gesloten!

Het is een monument voor Vlaamse gesneuvelden, maar ook voor de wil tot meer politieke macht voor het Vlaamse volk. Op de toren staat, in een kruisvorm AVV VVK: Alles voor Vlaanderen Vlaanderen Voor Kristus. De toren werd door onverlaten verwoest en kennelijk is niet duidelijk wie dat gedaan heeft. Wij vermoedden dat het Walen waren. Bij het monument is dit stemmige bord te vinden waar wij toch om moesten glimlachen:

img_5725

En zo kwam een einde aan een weekendje Ieper. Het was fijn, maar de volgende keer gaan we weer eens naar waar de musea open zijn.

Written by Ted

1 februari 2017 bij 07:23

Geplaatst in Diversen

2 Reacties

Subscribe to comments with RSS.

  1. Ik ging op reis en ik nam mee
    een boel, een berg, een bende,
    mijn keuken niet, die liet ik thuis
    zo’n ding geeft reisellende.

    Ik ging op reis en ik nam mee,
    wat troep, wat zooi, wat rommel,
    mijn keuken niet, die liet ik thuis
    zo’n ding geeft zo’n gestommel

    in trein en bus
    dus.

    Co

    1 februari 2017 at 11:09

  2. 🙂

    Ted

    1 februari 2017 at 12:19


Geef een reactie

