tedvanlieshout.nu

schrijver, dichter, beeldend kunstenaar

Zwevende kiezers? (2)

leave a comment »

segersDat gisteren in Nieuwsuur Pechtold werd geconfronteerd met de 57-jarige Martin Kock die dood wil, was mij ontgaan. Het was dan ook toeval dat het stukje dat ik vanochtend op mijn weblog zette gedeeltelijk over hetzelfde ging. Het sloot, al zeg ik het zelf, prachtig aan.
Pechtolds D66 komt met een motie om onder bepaalde voorwaarden euthanasie mogelijk te maken voor mensen die hun leven als voltooid beschouwen, maar niet per se ondraaglijk lijden. Martin Koch vroeg aan Pechtold waarom hij nog achttien jaar moet wachten, want het wetsvoorstel legt de leeftijdsgrens bij 75.

Mijn stukje ging niet specifiek over euthanasie, maar over het verschil tussen partijen waar ik wel en niet op zou stemmen. Een partij als D66 doet dit soort wetsvoorstellen niet omdat ze willen dat iedereen euthanasie pleegt op zijn 75ste, maar om keuzemogelijkheden voor mensen te scheppen. Partijen op religieuze basis stemmen tegen dit soort wetsvoorstellen omdat ze níémand die keuze willen bieden, ook niet mensen die helemaal niet gelovig zijn.

Juist dat werd mooi geïllustreerd op internet. Gert-Jan Segers van de Christen Unie verzette zich hevig tegen Pechtolds uitspraak dat die op persoonlijke titel vindt dat levensbeëindiging ook voor jongere mensen zou moeten kunnen, maar dat de samenleving daar nog niet rijp voor is; Segers is bang dat als mensen zo’n soort keuzemogelijkheid krijgen, ze en masse zich van het leven gaan beroven, en dán is het te laat voor spijt. Nee, zegt Segers, en eerder zei Kees van der Staaij van de SGP het ook al eens, we moeten onze arm om die mensen slaan en ze helpen.

En nu ben ik benieuwd of de media Martin Kock zullen blijven volgen, zodat we te zien krijgen of Segers en Van der Staaij daadwerkelijk hun arm om Kock heen zullen gaan slaan of dat ze hem allang weer de rug toegekeerd hebben.

Zou Kock er trouwens behoefte aan hebben? Een arm van Segers of Van der Staaij om hem heen? Volgens mij is Kock ook geen zwevende kiezer.

Written by Ted

3 maart 2017 bij 22:33

Geplaatst in Diversen

Geef een reactie

