tedvanlieshout.nu

schrijver, dichter, beeldend kunstenaar

Zwevende kiezers?

with 10 comments

religieuze-partijenHebben er ooit zo veel politieke partijen meegedaan aan de verkiezingen? Ik weet het niet. Voor mij maakt het ook niet zo veel uit, want ik weet tussen welke twee partijen ik wil kiezen en de andere partijen komen niet in aanmerking. Ik zal bijvoorbeeld nóóit stemmen op een politieke partij die gestoeld is op een religieuze overtuiging, zoals CDA, Christen Unie, Denk en SGP. Dat heeft te maken met het volgende.

Als niet-religieuze politieke partijen stemmen vóór, bijvoorbeeld, abortus, de openstelling van het huwelijk of euthanasie, dan zeggen ze daarmee niet dat iedereen abortus móét plegen, maar dat mensen de mogelijkheid moeten krijgen om ervoor te kiezen.

Als religieuze partijen stemmen tégen abortus, de openstelling van het huwelijk of euthanasie, dan bedoelen ze daarmee dat níémand abortus mag plegen. Ze beperken ook de vrijheid van mensen die helemaal niet gelovig zijn.

Daar ben ik tegen.

Written by Ted

3 maart 2017 bij 06:45

Geplaatst in Diversen

10 Reacties

Subscribe to comments with RSS.

  1. Zo helder opgeschreven! Ik voeg daar partijen aan toe die uit naam van ‘Het Nederlandse Volk’ denken te praten. In de zin van een mening hebben. Alsof alle Nederlanders hetzelfde vinden. Of überhaupt wat vinden. Daar ben ik ook tegen. Dat vind ik.

    Kate

    3 maart 2017 at 09:37

    • Inderdaad. Sommige mensen denken de mening van anderen binnen een paar seconden te kunnen invullen.

      Mathieu

      3 maart 2017 at 10:55

  2. Wat dacht je van zwevende partijen?

    Mathieu

    3 maart 2017 at 10:54

  3. Eigenlijk hetzelfde als rechtse partijen het voor het zeggen hebben, dan kunnen ze ook de vrijheid van linkse mensen beperken. En andersom. Ten minste, dat vind ik dan weer. Alhoewel ik niet zo 1,2,3 een voorbeeld voor handen hebben. Misschien dat we daarom goed af of beter af zijn met coalitieregeringen.

    Mathieu

    3 maart 2017 at 10:57

  4. Ik begrijp al jaren niet dat je in een land met een scheiding tussen kerk en staat confessionele partijen kan hebben…

    Mariska

    4 maart 2017 at 20:07

  5. Maar zit er niet een kronkel in je redenering? Als niet-religieuze partijen stemmen tégen bv de openstelling van het huwelijk, abortus of een 130 km zone ergens, dan geldt dat toch ook voor iedereen, gelovig of niet? Een ge-of verbod die je in de wet regelt, geldt voor iedereen. Een vrijheid die je regelt, laat de keuze bij de mensen. Het maakt hierbij niet uit of degene die het regelt, al dan niet zijn redenen op religieuze principes stoelt.

    Iris Boter (@IrisBoter)

    5 maart 2017 at 09:47

  6. Het verschil is dat partijen op religieuze grondslag het belang van godsdienst en het door godsdienst ingegeven privé-geweten laten prevaleren boven de keuzevrijheid van anderen. Een snelheidsbegrenzing is een afspraak die het zelfbeschikkingsrecht van gelovige en niet-gelovige mensen niet wezenlijk beknot.

    Ted

    5 maart 2017 at 10:43

    • Ik snap je punt en ik stem zelf ook niet op christelijke partijen. Maar mijn punt is vooral: Je wil aan anderen opleggen via de politiek, proberen te laten gebeuren wat jij vindt dat het beste is, is dat niet wat elke politieke partij wil?

      Iris Boter (@IrisBoter)

      5 maart 2017 at 11:22

  7. Jawel, maar religieuze partijen laten zich leiden door de Bijbel, de Koran, de Thora, ongeacht of dat in het belang is van mensen, laat staan van niet-gelovigen. Reguliere politieke partijen laten zich leiden door eigentijdse belangen en dat kan natuurlijk ook eigenbelang zijn.

    Ted

    5 maart 2017 at 12:40


Geef een reactie

