tedvanlieshout.nu

schrijver, dichter, beeldend kunstenaar

Ons’ Lieve Heer op Solder

leave a comment »

IMG_5963Grieperig, moe, loom, sloom, lui en nergens zin in, maar niet ziek genoeg om in bed te blijven. Mooi moment om iets te doen dat ik al jaren van plan was, maar dat er nooit van kwam: naar het Amsterdams museum Ons’ Lieve Heer op Solder. Het is nog niet zo lang geleden uitgebreid met een extra pand, het is verbouwd en het ziet er, vind ik, fantastisch uit. Het gaat om meer dan een schuilkerk alleen; het pand zelf is ook een bezienswaardigheid en doet in die zin wel een beetje denken aan het Rembrandthuis. Maar dat heeft op zolder geen schuilkerk.

Die kerk imponeerde me minder dan ik gedacht had; op foto’s had ik de ruimte al eens gezien, maar nu ik er stond was het toch echt een middenverdieping met vides erboven – het is dus niet werkelijk een zolder, maar de plafonds zijn doorgebroken tot aan de zolder. Rijk geornamenteerd is het niet, groot evenmin. De tegels zijn niet van marmer maar van beschilderd hout, net als de pilaren en het goud is van verf.

En toch was het erg genoeglijk om door het museum te lopen. Het heeft een museale uitstraling, je krijgt er een gratis audiotour bij en herkent dan de stem van Mieke van der Weij. Die vertelt wat je moet weten, bijvoorbeeld dat na de hervorming katholieken wel mochten blijven geloven wat ze geloofden, als ze het maar niet in het openbaar deden. Men wist wel degelijk dat er schuilkerken in burgerhuizen waren, maar gedoogde die. Dat wist ik niet.

Written by Ted

8 maart 2017 bij 08:44

Geplaatst in Diversen

Geef een reactie

