tedvanlieshout.nu

schrijver, dichter, beeldend kunstenaar

‘Schuldig kind’ verschijnt op 4 april!

with 4 comments

SK-omslag-def-web-frontHet is een raar idee: vijf jaar lang heb ik geworsteld met een manuscript en nu is de publicatie van het boek over twee weken een feit! Schuldig kind verschijnt op 4 april en ik hoop dat iedereen het gaat lezen, behalve mijn moeder. Gelukkig zegt mijn moeder altijd dat míjn waarheid een andere is dan de háre, dus ik zeg bij dezen vast: ‘Mam, het is een román, hoor!’

Toch is die roman gebaseerd op de waarheid. Nou goed: míjn waarheid.

Nadat ik Mijn meneer had gepubliceerd, geïnspireerd door de omgang die ik als jongetje had met een volwassen man, kreeg ik deze vraag het meest voor mijn kiezen: wat voor invloed heeft die relatie gehad op je verdere leven?

Het leek me in 2012 interessant om voor een volgend boek op zoek te gaan naar het antwoord op die vraag, al snapt iedereen dat een stellig antwoord niet mogelijk is, omdat ik geen parallel leven heb gehad waarin die omgang níét heeft plaatsgevonden, dus er valt niets te vergelijken.

Ik legde het project al vrij spoedig in de la omdat ik wéér in mijn eigen jeugd moest gaan zitten wroeten, en daar heb ik onderhand wel een beetje genoeg van. Toch haalde ik het manuscript steeds weer uit de la, legde het er weer in, haalde het er weer uit, enzovoort. Zodoende heeft het vijf jaar geduurd voor het tot een boek kwam. Niet omdat ik het zo graag wilde schrijven – vaak heb ik er met tegenzin aan gewerkt – maar omdat ik vond dat ik als kunstenaar niet deugde als ik het project niet voltooide.

‘Dus als mens had je er niet zo’n behoefte aan om het boek te schrijven?’ vroeg een collegaschrijver aan mij toen we samen in de trein zaten.
‘Nee,’ zei ik.
‘Dan zou ik het niet gepubliceerd hebben,’ zei mijn collega. ‘Dan zou ik het in in een kluis leggen en zeggen dat ze het na mijn dood maar moeten publiceren.’

Voor mij is dat geen optie. Ik zie mijn menszijn als iets anders dan mijn kunstenaarschap. Als mens mag ik bang en laf en terughoudend zijn, als kunstenaar mag ik dat – van mezelf – niet. Ik vind dat ik als mens de grens van mijn mogelijkheden niet hoef op te zoeken, maar als kunstenaar moet ik dat wel. En daarom verschijnt Schuldig kind uiteindelijk toch. Op 4 april al!

(Wordt vervolgd)

Written by Ted

22 maart 2017 bij 07:49

Geplaatst in Diversen

4 Reacties

Subscribe to comments with RSS.

  1. O Ted! Je blog gelezen en voor het eerst, echt waar, begrijp ik waarom ik mijn writer’s block heb opgelopen: mag je als kunstenaar de dingen vertellen waar je mee worstelt en die je als mens niet wilt opschrijven, omdat het je zo raakt? Jij hebt het gedaan, heel moedig van je. Mijn respect! Ik durfde soms niet eens door te schrijven, omdat ik er zelf akelig van werd en opzag tegen de -waarschijnlijk- boze en negatieve reacties. Negatief gedacht, ik weet het! Ik ga je boek lezen, Ted! Hopelijk krijg je veel positieve recensies en reacties!

    bobjegoudsmit

    22 maart 2017 at 09:32

  2. Die momenten heb ik veelvuldig gehad: dat ik akelig werd van wat ik schreef. Ik kon daar eigenlijk alleen doorheen komen door steeds maar weer te relativeren. Onder meer met humor.

    Ted

    22 maart 2017 at 10:38

  3. Beatrijs

    22 maart 2017 at 13:29


Geef een reactie

