tedvanlieshout.nu

schrijver, dichter, beeldend kunstenaar

Festival Cement (slot)

leave a comment »

florianMyjerIn totaal zag ik 15 voorstellingen op Festival Cement, het jaarlijks terugkerende theaterfestival voor jonge makers in Den Bosch. Daar waren zeer weinig voorstellingen bij die je associeert met een “gewoon toneelstuk” (mensen in de zaal en de acteurs op een verhoging die een verhaal vertolken met een decor erachter). Bijzonder in dat kader waren een monoloog van de jonge Florian Myjer (foto), die zijn eigen puberteit kwetsbaar voor het voetlicht bracht, en Graven & Graven, die zich hadden laten inspireren door A streetcar named Desire. Allebei zonder decor, maar bij de laatste voorstelling ging de mannelijke speler telkens op de stoel van iemand uit het publiek zitten, waardoor het publiek fungeerde als decor. Dat was komisch om te zien.
Verder zag ik vier dansvoorstellingen, vooral of bijna uitsluitend van en door jonge vrouwen. Ik vond het stuk voor stuk mooie voorstellingen, maar merkte wel dat ik ze liever iets korter heb dan iets langer. Ik heb liever drie dansen met variatie dan één uitgesponnen dans met weinig afwisseling, al werkte een duet van Hilde Elbers wel hypnotiserend zoals een muziekstuk van Steve Reich vaak met mij doet: doordat het stuk traag opschuift via minimale veranderingen ontstaat iets wat je betovering zou kunnen noemen. Daar staat tegenover dat ik sommige repeterende dansbewegingen van drie vrouwen in een stuk van Marie Goeminne aangenaam ophitsend vond.
De meeste overige voorstellingen waren performances en daar heb ik het eerder al over gehad. Die zijn soms nog wat aan de statische kant en lopen het risico te vervallen tot gimmicks, maar met inspanning, uithoudingsvermogen, dwingende noodzaak, theatrale ontwikkeling en een investering in het publiek verwacht ik in het genre spectaculaire ontwikkelingen.

Ik heb het een eer gevonden dat ik te gast mocht zijn op het festival en raad het van harte aan, want volgend jaar zal er ongetwijfeld weer een Festival Cement zijn, waar je een indruk krijgt van hoe jonge makers naar hedendaags theater kijken, op bekende en soms verrassende locaties in ‘s-Hertigenbosch.

Written by Ted

30 maart 2017 bij 06:43

Geplaatst in Diversen

Geef een reactie

