tedvanlieshout.nu

schrijver, dichter, beeldend kunstenaar

Duits boek Prentenboek van het Jaar

with 2 comments

TijgerSsst! De tijger slaapt is door jeugdbibliothecarissen gekozen tot Prentenboek van het Jaar 2018. Weer geen Nederlands boek. Vorig jaar ook al niet. Waarom eigenlijk niet? Ik snap ook nooit zo goed waarom er bij het boekhandelpanel in DWDD per keer doorgaans maar één Nederlands of Vlaams boek zit en voor de rest allemaal vertalingen. Je hoeft niet nationalistisch te doen, maar openlijk trots zijn op cultuur uit je eigen gebied mag toch best?

Vier jaar geleden was Boer Boris gaat naar zee van Philip Hopman en mij Prentenboek van het Jaar. Het heeft ons waanzinnig geholpen; inmiddels zijn er van de Boer Borisboeken bijna 200.000 verkocht. Die kans gunnen wij onze collega’s uit Nederland en Vlaanderen ook. Waaróm is niet een van de Nederlandse titels in onderstaande lijst (overgenomen van Jaapleest.nl; de links leiden naar besprekingen op die site) gekozen? Net niet goed genoeg? Lijkt me uitgesloten. Wat ik weet, is dat een boek uitgekozen wordt met het idee: kún je er ook iets mee? Kun je er nog wat anders mee dan alleen maar voorlezen? Ik weet niet wat het extraatje is dat SDTS heeft en wat de andere boeken dan niet hebben. Ik ben er ook niet voor om af te dwingen dat jeugdbibliothecarissen een Nederlands of Vlaams boek kiezen, maar ik zou wel willen dat ze uitlegden waaróm er voor een buitenlands boek gekozen is. Dan begreep ik het.

Enfin, felicitaties aan de Duitse Britta Teckentrup zijn natuurlijk wel op hun plaats. Bij dezen!

  • Ssst! De tijger slaapt van Britta Teckentrup
  • Gewoon zoals je bent van Jonny Lambert
  • Slaap maar fijn, bouwterrein van Sherri Duskey Rinker en Tom Lichtenfeld
  • Antonia van Anke de Vries en Piet Grobler
  • De kusjeskrokodil van Jozua Douglas en Loes Riphagen,
  • Alberts Boom van Jenni Desmond
  • Ik ben bij de dinosaurussen geweest van Edward van de Vendel en Floor de Goede
  • Mijn potje van Anita Bijsterbosch
  • Mmm… een taart! van Susanne Strasser
  • Nog even mijn haartjes wassen van Jörg Mühle.

Written by Ted

26 april 2017 bij 11:22

Geplaatst in Diversen

2 Reacties

Subscribe to comments with RSS.

  1. Bestaan er dan ook boeken waar je niks mee kunt?
    Nou ja soms zou ik een boek graag bij ’t oud papier werpen, maar als dat niet het geval is, kun je er altijd meer mee dan enkel voorlezen.

    Co

    26 april 2017 at 11:57


Geef een reactie

