tedvanlieshout.nu

schrijver, dichter, beeldend kunstenaar

Fout kleurpotlood

with 3 comments

kleurpotlood-huidskleurIk was op een basisschool waar kleuters zaten te tekenen. Een meisje kleurde een jurk geel.
‘O,’ zei ik, ‘het wordt een gele jurk.’
‘Nee,’ zei het kind, ‘ook andere kleuren.’ Ze pakte een ander kleurpotlood en ging verder.
‘O,’ zei ik, ‘hij wordt ook oranje.’
‘Nee,’ zei ze, ‘huidskleur.’

Er ging een schokje door me heen bij het horen van het woord “huidskleur”. Ik was me er onmiddellijk van bewust dat dat woord besmet is en ik vond het merkwaardig dat ik er fysiek op reageerde. Ik zei niets, behalve natuurlijk dat ik het een mooie tekening vond. Maar ik vroeg me wel af hoe een donker kindje deze kleur noemt. Dat wéét ik eigenlijk niet. Vast niet huidskleur. Of wel? Deze kleur heeft voor zover ik weet altijd huidskleur geheten. Maar nu Nederland een veelkleurig land is geworden, komt die kleuraanduiding min of meer racistisch op me over. Ik kan in ieder geval begrijpen dat iemand met een donkerbruine huid zich gepasseerd en zelfs gediskwalificeerd kan voelen als dit soort bleekrozerood aangeduid wordt als huidkleurig.

Nu is de vraag: gaat het hier écht om racisme? Weinigen zullen dat vierjarig meisje uitmaken voor racist en ik denk ook niet dat er veel mensen zijn die de behoefte hebben om die kleuter te corrigeren. In een klas met bijna uitsluitend witte kinderen is het niet abnormaal om te kiezen voor een soort gemene deler. Maar in een klas die overwegend bestaat uit kinderen met een bruin velletje, is de aanduiding huidskleur voor bleekrozerood absurd. Anders gezegd: iets wat an sich neutraal is kan op een bepaald moment in een racistisch licht komen te staan.

Moeten we daarom af van de kleurbenaming huidskleur? Er zijn een aantal mogelijkheden:

1. We gaan er niet over in discussie en noemen deze specifieke kleur voortaan zalmroze.

2. We gaan wel in discussie, ook met kleurende kleuters: ‘Het okerkleurige potlood is óók huidskleur en het beige en bruine en zwarte kleurpotlood net zo goed!’

3. We noemen de kleuren in de kleurpotlooddoos voortaan: paars, blauw, groen, geel, oranje, roze, huidskleur, huidskleur, huidskleur, huidkleur, huidskleur, huidskleur, bruin, zwart, antraciet, rood, paars.

Written by Ted

28 april 2017 bij 13:54

Geplaatst in Diversen

3 Reacties

Subscribe to comments with RSS.

  1. En welke is dan de huidkleur? De groene? Voor als je op je vrije dag lekker door het gras rolde?

    Co

    28 april 2017 at 19:25

  2. Ja, de wereld van de vierjarige wordt met de dag ingewikkelder. Wellicht heeft de juf dit huidskleur genoemd, of een modebewuste moeder. Vorig jaar was er veel te koop ion de kleur “nude”. Hoe belangrijk willen we het maken.

    hermine van Helden

    28 april 2017 at 23:22

  3. Ws. hebben kinderen met een andere kleur geleerd dat bijv. bruin huidskleur is enz. Het kind zegt het goed en zo zullen zijn leeftijdsgenootjes het ook doen. Geen problemen zoeken denk ik dan.

    Marian

    2 mei 2017 at 15:21


Geef een reactie

