tedvanlieshout.nu

schrijver, dichter, beeldend kunstenaar

De tragedie die niet in de krant staat

with 6 comments

vkVincentLeenders

Voor wie geen zin heeft in het artikel van 22 april: de ouders van een zestienjarige jongen vonden in zijn telefoon berichten die hen alarmeerden. De jongen bleek voor geld seks te hebben gehad met mannen, waaronder Vincent L. De ouders gingen naar de politie.

‘Vier levens ontregeld’ had ook de kop boven bijgaand artikel uit de Volkskrant kunnen zijn, al is dat te kort door de bocht, want zeker weten doe ik niet wat de gevolgen zullen zijn voor deze mensen. Zeker weten doe ik wel dat er een tragedie plaatsvindt in vier levens. Het artikel richt zich op L., en diens openbare leven is voorbij. Dat is het lot van iedereen die in verband gebracht wordt met seksueel contact met een minderjarige. Zelfs als hij onschuldig bevonden zal worden, blijft deze kwestie zozeer aan hem kleven dat hij daar vermoedelijk niet meer overheen zal komen. Het artikel rept niet over de ouders en de jongen, en het is nu juist voor hen dat ik Schuldig kind schreef.

Ik stel me voor hoe dat gegaan moet zijn. Wat hadden die ouders te zoeken in de telefoon van hun zoon? Het kan best zijn dat die zoon zijn telefoon vrijwillig aan zijn ouders heeft gegeven, maar ik vermoed dat de ouders onraad roken en stiekem in zijn telefoon keken of het toestel hebben ingenomen. Dat an sich lijkt me al een vertrouwensconflict tussen ouders en kind.

Zijn die ouders vervolgens in overleg getreden met hun zoon of zijn ze zonder hem te raadplegen naar de politie gestapt? Daar gaat het bericht niet op in, maar dáár gaat het eigenlijk om.

Het is waar ik vroeger het bangst voor was – en wie Schuldig kind gelezen heeft weet dan waar ik het over heb. In het geval van deze zestienjarige weet nu iedereen in de familie en in de buurt wat er is gebeurd, is hij zijn privacy kwijt en als het ware aan zijn haren úít de kast en ín een trauma getrokken.

Wat hadden die ouders dan moeten doen? Tja, ik weet natuurlijk niet wat die jongen wilde dat zijn ouders deden. Misschien hebben ze gedacht: we moeten ingrijpen voordat onze zoon helemaal ontspoort. De vraag is of de politie de eerst aangewezen weg is. De politie is prima als je de dader uit wraak of rechtvaardigheidsgevoel op zijn lazer wilt geven, maar je zoon er afleveren voor verhoor gaat zo’n jongen echt niet in de kouwe kleren zitten.

In dit soort kwesties is kalmte het grootste goed. Kalm blijven of weer kalm worden. En dan praten. Met je partner, met je kind, zoeken naar wat de beste oplossing is voor de situatie. Dat lukt je nooit als je razend bent of in paniek. Daarom is het zo belangrijk dat de media wat minder hysterisch doen over dit soort zaken.

Written by Ted

9 mei 2017 bij 23:21

Geplaatst in Diversen

6 Reacties

Subscribe to comments with RSS.

  1. Goede reactie Ted! Ik kom daar graag nog op terug, maar nu moet ik slapen. Groetjes, muis

    muisluijten

    9 mei 2017 at 23:31

  2. Hallo Ted, ik heb je boek nog niet kunnen lezen, dus misschien is mijn reactie niet op zijn plaats. Wel heb ik interviews met jou gehoord.
    In dit geval gaat het om betaalde seks. Is dat niet anders dan seks om aandacht of om liefde? Ik zou ook in paniek raken als ik dit van mijn kind zou merken.

    Jannie

    10 mei 2017 at 08:51

  3. Je reactie is niet misplaatst, maar het enige antwoord dat ik kan geven is: lees het boek. Dan snap je het.

    Ted

    10 mei 2017 at 09:28

  4. Niet alleen hier, ouders en media schieten steeds meer in hysterische paniekreacties, in plaats van vertrouwelijkheid. Ik ben het met u eens, dat doet schade waar een beetje meer verdieping helend had kunnen weken. Maar de details zijn wel onbekend in dit geval.

    Ineke

    11 mei 2017 at 08:17

  5. Mooi stukje Ted, zou ook wel in de krant kunnen.

    hermine van Helden

    11 mei 2017 at 10:43


Geef een reactie

