tedvanlieshout.nu

schrijver, dichter, beeldend kunstenaar

Elle? Ted? Of toch Elle?

with 4 comments

elle-of-tedVerwarring is soms heel dichtbij. Volgens onder andere AKO, Bol.com en boekenbestellen heb ik Joehoe, ik ben géén koe! geschreven. Dat is niet waar. Het boek is geschreven door Erik van Os en Elle van Lieshout, en die maken het er niet makkelijker op door regelmatig op het ruggetje van hun boeken te zetten dat het een boek is van Van Os & Van Lieshout. Zonder voornaam dus. In hun ogen is Van Lieshout, dat snap ik wel, automatisch Elle. Maar het gevolg is dat regelmatig boeken van Elle aan mij worden toegeschreven.

Wie googelt op dit boek uit 2015 komt op talloze sites dus míjn naam tegen als auteur en niet die van Elle. Toch vervelend, want het is Elle die er moeite voor gedaan heeft, en niet ik.

De omschrijving van Joehoe, ik ben een koe luidt: Een koe is een koe. Dat weet iedereen. Maar Bettie de koe wist dat niet. Ze was geen poes, geen kip, geen konijn. Maar wat was Bettie dan? Zou ze een hert of een tijger zijn? Ze vroeg het aan elk dier. Niemand die het wist. Maar toen kwam de stier.

Dat maakt het onderscheid tussen de ene Van Lieshout en de andere er niet makkelijker op. In 1988 gaf dezelfde uitgeverij, Zwijsen, van mij Kaatje Koe uit, zo te zien over precies hetzelfde: een koe die twijfelt aan haar identiteit, op zoek gaat bij verschillende dieren en bevestiging vindt bij een stier.

Inmiddels twijfel ík ook. Wie ben ik nou eigenlijk?

kaatjekoe

Written by Ted

18 mei 2017 bij 07:17

Geplaatst in Diversen

4 Reacties

Subscribe to comments with RSS.

  1. Beetje plagiaat, of valt dat onder inspiratie?

  2. Plagiaat zou ik het zeker niet noemen. Het kan gebeuren dat je een idee krijgt en niet precies weet waar het vandaan komt.

    Ted

    18 mei 2017 at 10:31


Geef een reactie

