tedvanlieshout.nu

schrijver, dichter, beeldend kunstenaar

Dictee

with 4 comments

logo-beter-spellen-okRouwig om het verdwijnen van het Groot Dictee der Nederlandse Taal? Nee. Ik deed al twintig jaar niet meer mee. Ik heb me van meet af aan geërgerd aan het idee dat onze taal een valkuil moet zijn, en aan opstellers ervan die een soort oubollig Nederlands oprispten dat door niemand geschreven, laat staan gesproken wordt.

Ik ben zeker niet voor foutief taalgebruik en ik vind het ook lastig om iemand serieus te nemen die schrijft: ‘Ik wordt altijd emotioneler als een ander bij een fout gespelt woord.’ Maar ik herinner me nog het przewalskipaard en antimakassartje uit de eerste dictees, waarvan niemand serieus vindt dat je die woorden foutloos moet kunnen spellen als je ze ook op kunt zoeken. Het Dictee ging nooit in op dagelijkse pijnpunten in de taal, omdat ze werden opgesteld door schrijvers die wilden laten zien dat ze moeilijker woorden konden vinden dan de vorige opsteller van het Dictee.

Wie het Dictee gaat missen kan terecht bij een bijzonder goed en mooi en fijn initiatief van Beter spellen. Als je je inschrijft krijg je elke ochtend in je mailbox vier vragen over de Nederlandse taal, op het niveau dat je zelf wilt. Ik doe er al jaaaaaaren aan mee en dat doe ik omdat ik merkte dat ik erdoor minder fouten ging maken én omdat ik merkte dat de uitleg die ze geven ervoor zorgde dat ik de juiste spelwijze begrijp.

Mijn ochtenden beginnen met die vier vragen, maar ook met vier vragen over Engels, vier over Duits en vier over Frans, want die talen zijn er in de loop der tijd bijgekomen. En wat mij nog het meest geholpen heeft is Beter rekenen. Ik dacht altijd dat ik níét kon rekenen, maar sinds ik elke ochtend vier vragen over rekenen doe, is mijn rekenvaardigheid met sprongen vooruitgegaan. Er zit geen docent bij die je dwingt om snel antwoord te geven, dus als ik het antwoord niet meteen weet, kan ik er minutenlang op puzzelen. Het heeft me een stuk meer zelfvertrouwen gegeven op het gebied van rekenen.

Nu heb ik gezien dat ze ook verkeer en bijbelkennis in de aanbieding hebben, en Spaans. Dat wordt me wat te veel, al lijkt Verkeer me nog wel fijn om erbij te doen. Maar  20 vragen per ochtend, voor vijf vakken, lijkt me eigenlijk wel genoeg.

Written by Ted

7 juni 2017 bij 07:19

Geplaatst in Diversen

4 Reacties

Subscribe to comments with RSS.

  1. Beter Engels, Beter Frans, We kunnen kiezen wat we willen. en allemaal even aardig voor de deelnemer, inderdaad.

    hermine van Helden

    7 juni 2017 at 08:25

  2. Leuk om te lezen. Ik ben het met je eens dat gewoon spellen in het dagelijks gebruik van de taal belangrijker is dan die onzinnig gezochte woorden van de dicteeschrijvers. Ik doe dagelijks beter spellen Nederlands en Frans. een kleine moeite en effectief. groetjes, Els

    Els Mastik

    7 juni 2017 at 09:25

  3. Ja! Ja! Ja!

    aby

    7 juni 2017 at 10:08

  4. Een paar voorbeelden van (spel)fouten in bovenstaand stukje:

    Het Dictee ging nooit in op dagelijkse pijnpunten in de taal, omdat ze werden opgesteld > omdat het werd opgesteld

    want die talen zijn er in de loop der tijd bijgekomen > bij gekomen

    bijbelkennis > Bijbelkennis

    Rien Wisse

    8 juni 2017 at 16:26


Geef een reactie

