tedvanlieshout.nu

schrijver, dichter, beeldend kunstenaar

Aspergesalade

with 2 comments

aspergesaladeDe (witte) aspergetijd duurt tot 24 juni. Tegenwoordig kun je ze langer verkrijgen, maar vroeger ging op 24 juni de deur voor asperges op slot. Dat was, als ik me niet vergis, om de grond rust te gunnen.

Ik ben gek op asperges en eet ze in het seizoen tenminste één keer per week. Ik koop altijd expres te veel, want de kopjes eet ik meteen op, de onderstukjes zijn voor de soep en een extra stukje snijd ik van elke asperge af voor aspergesalade. Ik schil voor die salade ook altijd een paar aardappels extra.

Flink wat (zoetzure) augurkjes en kappertjes (eerst laten uitlekken) fijn snijden. Omroeren met een deel mosterd en drie of vier delen mayonaise. Ik maal er chilipeper over maar gewone peper kan ook. Gebruik geen gewoon zout maar selderijzout (heerlijk bij komkommer). Scheur en knip de gare aspergestukjes klein, snijdt de overgebleven gekookte aardappel fijn en meng door salade. Is er gekookte ham over? Dan kan die erdoor. Hoeft niet. Beetje nootmuskaat erover voor wie dat wil. Op het laatst er kleingesneden gekookt ei door mengen.

Wegzetten in koelkast en volgende dag op brood.

 

Written by Ted

12 juni 2017 bij 06:08

Geplaatst in Diversen

2 Reacties

Subscribe to comments with RSS.

  1. Ik stond een aantal juni’s geleden bij de groenteboer toen daar een gezellig geproportioneerde meneer binnen stapte.
    Wij kregen een zeer gemoedelijk gesprek over asperges. Waarom, vroeg ik onwetend echter belust naar kennis, stopt het seizoen straks?
    Daar wist de meneer direct antwoord op. Dan stapt Sint Jan door de velden.
    Thuis zocht ik op wie Sint Jan was, het bleek Johannes de Doper te zijn. Dat soort dingen weten protestanten niet van huis uit.
    Zijn wandeling laat nog even wachten gelukkig.

    Co

    12 juni 2017 at 09:37

  2. de exacte reden voor 24 juni is niet de grond, Ted, maar de aspergeplant. Eenmaal aangelegd, gaat een aspergeveld jaren mee. Mits je vroeg genoeg stopt met asperges te steken. Oogst men hem langer dan tot 24 juni, dan steekt men de planten in de grond dood. Dat doe je dus eigenlijk alleen na ongeveer zeven Jahr, wanneer zo’n veld uitgeput is. Dan blijf je asperges steken tot-ie op is, en daarna teelt je een ander gewas op deze akker. Dat je tegenwoordig ook na Sint Jan (24 juni) nog veel asperges krijgt, heeft waarschijnlijk daarmee te maken dat-ie uit andere streken dan de onze afkomstig is. Ik koop alleen asperges uit de regio en binnen het seizoen.
    Ik ben de laatste jaren trouwens ook steeds mehr een fan van groene asperges.

    Rolf Erdorf

    12 juni 2017 at 11:26


Geef een reactie

