tedvanlieshout.nu

schrijver, dichter, beeldend kunstenaar

Ouwe!

with 13 comments

ted-strakke-nekHet is zo ver. Het is voorbij. Mijn dagen zijn geteld. Mijn leven is waardeloos geworden.

Ik, gestoken in een hip hemd en een sexy korte broek, fietste met mijn beeldige groene fietstassen vol boodschappen en met mijn design goudkleurige bel op het stuur en met de wind wapperend door mijn weelderige haren naar huis, toen een auto met aanhanger de weg versperde. Ik ging op de rem staan en zag dat ik achteruit moest omdat de chauffeur niet in staat bleek een korte draai te maken. Een knul van een jaar of 23 stond aanwijzingen te geven en hij ergerde zich eraan dat ik niet snel genoeg achteruit deinsde. Hij riep korzelig: ‘Terug of er in een bocht omheen, ouwe!’

Ik hapte naar adem. Ik wilde iets snedigs terugzeggen, maar ik kon het niet. Ik wilde schelden: ‘Jij vuile voze vuige vieze vent!’ Maar ik was zo aangedaan dat er een snik hopeloos dwars zat in mijn keel. Ouwe, had die vlerk gezegd! Ik dacht dat niemand opgemerkt heeft dat ik inmiddels eenenzestig ben, maar de eerste de beste voorbijganger zag het in één oogopslag.

Vanmiddag moet ik naar de uitreiking door de CPNB van de Griffels, Penselen en Vlag & Wimpels, en het is waarschijnlijk het best als ik een bochel voorwend opdat ik mijn gezicht kan verbergen, zodat niemand ziet dat ik een ouwe ben. Als ik een vrouw was moest ik nu voortaan een bloemetjesjurk aan.

Op de foto, genomen op maandag toen ik terugvloog vanuit Frankrijk, trek ik mijn kalkoenennekje strak. Zie – o hemel, ook dat nog! – dat ik een bloemetjes-t-shirt aan heb.

Written by Ted

21 juni 2017 bij 07:16

Geplaatst in Diversen

13 Reacties

Subscribe to comments with RSS.

  1. 🙂

    stralend stukje sterrensteen, jij

    🙂

    Beatrijs

    21 juni 2017 at 09:17

  2. Hahahaha, laat je niet gek maken door zo’n snaak, je bent nog lange niet oud!

  3. Als ik een bochel voorwendt… Ted,
    je hebt het kofschip laten zinken!

    bobjegoudsmit

    21 juni 2017 at 09:57

  4. Ted! Ik meen (als inwonerT van Rotterdam) dat ‘ouwe’ in Amsterdamse kringen als behoorlijk gangbaar geldt, wanneer men verwijst naar een ander persoon van het mannelijke geslacht. Ik heb ook wel gehoord dat het tegen véél jongere personen gezegd werd, ook tegen dames zelfs. In Rotterdam zeggen ze vaak ‘gozer’, dat veel vriendelijker klinkt 😉
    Behalve dat heb ik je nog in gedachten toen je pas 36 jaar was en ik nog op de kunstacademie zat. Je hebt nog dezelfde jongensachtige uitstraling maar nu met jarenlange ervaring! 😀
    Xx

    Reinier

    21 juni 2017 at 10:06

  5. ‘Ouwe’ zeggen de jongeren ook veel tegen elkaar!
    Als je bv naar StukTV kijkt op You Tube, die jongens zeggen de hele tijd ‘ouwe’ tegen elkaar.
    Zie het maar als compliment. Je hoort erbij!

    Helma Camp

    21 juni 2017 at 10:29

  6. Met mijn mooie mahoniehouten sloep in de Oranjesluis maakte ik een opmerking tegen mijn voorganger aan de sluismuur die gevaarlijk ver achteruit kwam met zijn grote motorkruiser. Mijn mooie boot dreigde versplinterd te worden door zijn achteloosheid. De schipper, met bierbuik, armen vol tattoos, en een blikje bier in de hand riep mij toe: “Wat mot je nou ouwe met je trapleuning?”. Ik was niet zo ad rem, maar later bedacht ik dat ik hem rustig en in algemeen beschaafd Nederlands had moeten antwoorden: “Je mot uitkijken lamlul met die schroothoop van je, bijgoochem!”

    Anton (Ton) Wegman

    21 juni 2017 at 11:08

  7. 🙂

    Ted

    21 juni 2017 at 12:07

  8. Ahhhh, ik ben gek op bloemetjes jurken en ze zijn per ongeluk ook nog hip op dit moment. En die opmerking over ouwe is alleen maar jaloezie. Hij zou vast ook graag zo prachtig oud willen worden als wij 😊

    Lily

    21 juni 2017 at 18:56

  9. Hoi Ted!
    Ik voelde ook de kwaadheid in mij opwellen toen ik het las…ben een vrouw…ook 61…😋
    Denk nog steeds “jong” …en af en toe word je met de neus op de fijtjjes gedrukt…en ik ga daarna gewoon door met jong voelen!
    btw …jammer dat je die bloemetjesjurk benoemd…ik vind het af en toe heerlijk zoiets te dragen…😓
    Vind jouw hemd trouwens leuk staan!
    Groeten…en kop op…
    Margareth

    Margareth

    21 juni 2017 at 19:17

    • Ik vind het af en toe ook heerlijk om een bloemetjesjurk te dragen. 😉

      Ted

      21 juni 2017 at 23:22

  10. Hartelijk dank voor alle leuke reacties!

    Ted

    21 juni 2017 at 23:23


Geef een reactie

