tedvanlieshout.nu

schrijver, dichter, beeldend kunstenaar

Opruiming (1)

with one comment

jonimitchell

Mijn huis slibt dicht. Ik ben van plan om zo zoetjesaan spullen uit huis te verwijderen. Ik dacht dat ik wilde beginnen met mijn knuffelverzameling, begonnen toen ik – heel lang geleden – de tv-kwis WakuWaku won en een prachtige knuffel cadeau kreeg.

Maar in het Volkskrant Magazine met mij erin van twee weekends geleden zag ik een advertentie staan waarin platencollecties gevraagd werden. Dan begin ik dáár, dacht ik, want ik draai nóóit meer platen. Ik mailde die meneer en die meneer mailde meteen terug dat hij een afspraak wilde maken. Ik besloot, ter voorbereiding, om de platen op volgorde te zetten, zodat nog één keer al die elpees door mijn handen zouden gaan.

Ik was van plan om de hele mikmak op te ruimen, maar ik heb twee uitzonderingen gemaakt. Ik heb ooit een tekening gemaakt voor een plaat van Phoebe Snow en die op de oorspronkelijke hoes geplakt, omdat ik die zo lelijk vond. Die elpee kan ik met goed fatsoen niet aan een inkoper verkopen. En mijn verzameling platen van Joni Mitchell doe ik ook niet weg, al weet ik zeker dat ik die elpees nooit meer zal draaien. Gedurende mijn jonge jaren zwóór ik bij haar muziek en ik heb ook het gevoel dat ik in mijn schrijverschap enigszins door haar ben gestuurd, en daarom houd ik die collectie nog even. Die verzameling wil ik liever een keer overdoen aan iemand die al tijden smachtend op zoek is naar alle platen van Joni Mitchell.

Vorige week kwam de inkoper kijken. Hij zei dat hij niet veel verkoopmogelijkheden verwachtte omdat het zoveel platen van vrouwelijke artiesten zijn. Ik zei dat ik dat wel begreep: vinylliefhebbers zijn mannen, en mannen houden van Bruce Springsteen en Bob Dylan, niet van Carole King en Ricky Lee Jones. Maar hij zag ook platen die hij wel doorverkoopbaar achtte en bood een mooie prijs voor de hele verzameling. Ik ging akkoord en morgen komt hij alle platen halen.

Het is het begin van een opruiming waarvan ik merk dat ik er zin in heb. Het verleden is mooi, maar ik hecht er minder aan dan ik dacht.

Written by Ted

12 juli 2017 bij 06:52

Geplaatst in Diversen

Eén reactie

Subscribe to comments with RSS.

  1. Joni mag nooit weg!

    Rob

    12 juli 2017 at 09:41


Geef een reactie

