tedvanlieshout.nu

schrijver, dichter, beeldend kunstenaar

Nee toch, niet wéér een storing bij Ziggo!

leave a comment »

ziggo_logoGedeelde smart is halve smart. Al drie weekends op rij hebben mijn onderbuurman en ik geen internetverbinding en kunnen we niet bellen. Mijn benedenbuurman heeft dan ook geen tv; ik wel, maar ik kan bijvoorbeeld geen Netflix krijgen. We sms-en elkaar op onze mobiele telefoon (abonnement bij andere provider!) om elkaar te troosten en te weten dat we er niet alleen voor staan.
Elke vrijdagavond of zaterdagochtend trekt Ziggo gewoon de stekker eruit en zorgt ervoor telefonisch niet bereikbaar te zijn. Zelfs het altijd wel behulpzame Ziggo Webcare houdt zich muisstil. Op maandagochtend of laatst pas op dinsdag gaat de stekker er weer in. Dan kun je ook weer bellen, maar je krijgt altijd een bandje met iemand die zegt dat door een storing Ziggo niet werkt of dat de storing is opgelost. Maar dat is-ie dus niet. Ik kan niet op mijn vaste lijn gebeld worden, maar dat merk ik pas als iemand mij mobiel belt en het vertelt.

Het wordt echt tijd om te waarschuwen: als je overweegt om over te stappen op Ziggo: doe het liever niet. Neem, als je alternatieven hebt, een andere provider, of koop niet alles bij Ziggo in. De kabeltv die Ziggo levert is prima, maar de andere diensten zijn beroerd. Doordat ik een telefoonabonnement heb bij T-mobile kan ik gelukkig wel internetten en bellen via mijn mobieltje, maar voor mijn vaste telefoonlijn, internet en tv ben ik geheel afhankelijk van een provider die er veel te vaak de brui aan geeft.

Een deel van het probleem is dat Ziggo werkt met freelance monteurs: bij een probleem sturen ze zo’n jonge knul op de klus af. Die repareert naar vermogen de boel en vraagt je dan om een goed woordje te doen als Ziggo vraagt naar de verrichtingen van de monteur. – De situatie die zich voortdoet is deze: klant A krijgt monteur B op bezoek en die trekt stekkertje C los om dat er vervolgens bij D in te steken. Probleem opgelost. Maar klant B heeft nu geen internet meer, dus die belt Ziggo en die stuurt monteur E. Die ziet in de verzamelkast in de straat dat stekker C in D zet, dus die draait de boel weer terug. Vervolgens heeft A geen verbinding meer en dan stuurt Ziggo monteur F. Klant A legt uit wat er is gebeurd en monteur haalt stekker G eruit en stopt die in H. Klant I belt Ziggo dat hij geen internet meer heeft. Enzovoort, enzovoort.
Vroeger hadden bedrijven een eigen reparatiedienst en binnen zo’n dienst was er overleg. Of ze stuurden geen onervaren monteur die het wiel uit moet vinden, maar een ervaren monteur met een assistent. Dat is allemaal afgeschaft om te bezuinigen, waardoor monteurs niet weten wat andere monteurs gedaan hebben, en ze overgeleverd zijn aan steeds weer een totaal nieuwe situatie en steeds weer het zwaard van Damocles boven hun hoofd omdat ze afhankelijk zijn van wat een klant over ze terugbelt aan Ziggo.

Written by Ted

17 juli 2017 bij 10:30

Geplaatst in Diversen

Geef een reactie

