tedvanlieshout.nu

schrijver, dichter, beeldend kunstenaar

Verkooptrucs (1)

leave a comment »

consumentenbondIk weet niet precies hoe lang ik al een abonnement heb op de Consumentengids, maar het kan goed 35 jaar zijn. Ik weet nog dat het blad in zwartwit was met, meen ik, één steunkleur en er stonden cartoons in.

In de gids van juli/augustus staat een handig lijstje verkooptrucs, en met dank aan de Consumentenbond wil ik die met jullie delen. Wie alle tips in één keer voorgeschoteld wil krijgen, kan beter de Consumentengids kopen of een abonnement nemen.

Wie eenmaal ja zegt zegt wil graag ja blijven zeggen.

Je kent het misschien wel, iemand aan de telefoon die je belt met de vraag: Spreek ik met mevrouw Jansen?

Als je ja zegt, is de eerste ja binnen.

Vaak volgt daarop de vraag: Bel ik gelegen?

Als je opnieuw ja zegt, is de kans groot dat je ook een derde keer ja zegt, omdat we nu eenmaal graag consistent en betrouwbaar over willen komen.

Wilt u een vliegtuig kopen?

‘Ja.’

Als je in deze truc bent getrapt en je hebt een vliegtuig gekocht, heb je gelukkig het recht (kopen op afstand) om binnen 14 dagen de koop ongedaan te maken. Als je het vliegtuig in een winkel hebt gekocht heb je dat recht niet, maar meestal mag je in een winkel wel ruilen.

Written by Ted

31 juli 2017 bij 11:02

Geplaatst in Diversen

Geef een reactie

