tedvanlieshout.nu

schrijver, dichter, beeldend kunstenaar

‘Hè bah!’ zeggen de dames Groen, ‘nu moet Charlotte boeten.’

with 2 comments

‘Hè bah!’ zeggen de dames Groen, ‘nu moet Charlotte boeten.
Charlotte heeft de vieze blaadjes van haar broer verkocht,
die troep niet weggegooid, maar er een koper voor gezocht!
Ik denk dat wij haar hele oeuvre nu verbranden moeten.’

‘En Spacey dan,’ roept Dominee, ‘die doet het ook niet goed.
Hij heeft een puber dertig jaar gelee gemeen gezoend.
Hij zei wel sorry, maar die smet krijg je niet weggeboend.
Wij kunnen nooit meer kijken naar die valse Underwood.’

‘Wat doen we dan vanavond?’ vraagt het schaap Veronica.
‘We kunnen niks meer lezen, want de buurt kijkt door de ruiten.’
‘Nou ja,’ zegt Dominee, ‘we kunnen de gordijnen sluiten.
Dan troosten wij ons stilletjes met alcoholica.’

De dames Groen die schrikken: ‘O, dat kunnen we niet doen.
Want ’s ochtends komen alle buren onze adem ruiken,
omdat ze het een schande vinden als we drank gebruiken.
Ach, laten we maar slapen gaan, da’s goed voor het fatsoen.’

Veronica zegt: ‘Eerst wat thee. Ik ben nog lang niet moe.
De buitenwereld staat een droog beschuitje toch wel toe?’

 
Zeer vrij naar Het Schaap Veronica van Annie M.G. Schmidt

Written by Ted

31 oktober 2017 bij 07:03

Geplaatst in Diversen

2 Reacties

Subscribe to comments with RSS.

  1. Een proeve:

    Zeg, zei het Schaap Veronica, ‘k mag op de televisie
    Ik zit vanavond lekker aan de tafel bij die Pauw
    Tenzij er iemand anders komt die wil dat ik hem niet zie
    Maar vooralsnog zit ik erin, dus ‘k visageer me gauw

    De Dames Groen bekeken haar met hele and’re ogen
    Maar juffrouw Schaap, zo zeiden ze, wat gaat U daar dan doen?
    Nou, zei het Schaap Veronica, ik ben een keer bespogen
    Door zo’n prodjoeser, maar zal zo horen, dacht ik toen

    Maar nu weet ik dat dat ook toen totaal niet mocht gebeuren
    De schellen zijn nu van mijn ogen dankzij die Mietoe
    En om te zorgen dat geen lam het schaamrood meer zal kleuren
    Gaan en publique mijn billen bloot, ik weet waarvoor ‘k het doe

    Arm schaap, zo sprak de Dominee, wij staan er heel erg achter
    Wij steunen U in dit voor U bijzonder pijnlijk uur
    Wij doen in het publiek de duim omlaag naar die verkrachter
    En jouwen naar zijn advocaat, al is die nog zo duur

    O, fluisterde het Schaap, jullie zijn echte goede menschen
    Ik ben enorm ontroerd door jullie solidariteit
    Betere dichtgenoten kan geen enkel schaap zich wensen
    Kom naar de studio met mij, ik wil je echt nooit kwijt

    Dus gingen ze naar Hilversum en ’t Schaap mocht bij Jeroen
    ’t Is net 1001 nacht, zo zeiden zacht de Dames Groen

    Willem den Hertog

    31 oktober 2017 at 16:48

  2. Moedige poging.

    Ted

    31 oktober 2017 at 17:10


Geef een reactie

