tedvanlieshout.nu

schrijver, dichter, beeldend kunstenaar

Het Aziatische hotel (2)

with 5 comments

hotel azie(De vorige – eerste – aflevering staat hier) – De gemeente wil minder hotels in de Amsterdamse binnenstad, maar heeft toestemming gegeven voor het vierde hotel rond mijn huis.

In onze buurt is een actieve organisatie die panden in de Amsterdamse binnenstad koopt, waar nodig opknapt, beheert, verkoopt en verhuurt. De organisatie doet dat in het kader van het verbeteren van de buurt, en is ook betrokken bij het Aziatisch hotel. Ik ging er heen om te onderzoeken wat er gaat gebeuren met het pand bij mij achter. Gaan er ramen komen in de blinde muur? Komt er een uitkijkpost of terras op het dak?

Achter de balie in het pand met twee deuren, die speciaal van het slot gezoemd moesten worden, zat een mevrouw. Ik stelde me voor en legde uit dat ik graag inzicht wilde krijgen in de plannen voor de verbouw van het pand bij mij achter.

Ze zei: ‘Daar weet ik niks van.’
‘Maar uw organisatie is er nauw bij betrokken. Het kan toch niet zo zijn dat u panden verdeelt en het dan verder aan de exploitant overlaat wat hij ermee gaat doen?’
‘U moet bij de familie zijn die het hotel gaat exploiteren.’
‘U zit hier achter een informatiebalie en dan mag je toch verwachten dat u kunt informeren over iets waar u partner in bent.’ Ik werd al een beetje opgewonden; ik kon duidelijk aan haar merken dat ze op eigen initiatief of omdat ze daartoe geïnstrueerd was door haar werkgever, de boot trachtte af te houden.
‘Ik weet er niks van.’
‘Dus uw organisatie weet helemaal niet wat er met het pand gaat gebeuren? Dát is interessant!’
Op dat moment schrok de dame wakker. Ze dacht mogelijk dat ik een journalist was, want ineens werd ze toeschietelijker.
‘ík weet het niet, maar als u mij uw e-mailadres geeft, kan ik het wel voor u uitzoeken.’

Daarop was er voor mij geen reden meer om me verder op te winden, dus het gesprek werd op afgekoelde toon voortgezet en killetjes afgerond. Maar ik voelde me wel gewaarschuwd. De organisatie zou over de plannen moeten beschikken van projecten waar ze bij betrokken is, maar kennelijk is dat niet zo! Voert de organisatie dan geen controle uit? Ik hoorde overal alarmbellen rinkelen.

(Wordt op onregelmatige tijden vervolgd)

Written by Ted

3 november 2017 bij 06:58

Geplaatst in Diversen

5 Reacties

Subscribe to comments with RSS.

  1. Wel een mooie tekening Ted!

    Henny de Leeuwe-Kleijngeld

    3 november 2017 at 23:51

  2. Pff, die is gemaakt door het bureau dat de verbouwing gaat doen.

    Ted

    3 november 2017 at 23:52

  3. Als het je echt allemaal teveel wordt, Ted, het huis van mijn buren staat te koop. Zit je wel opgescheept met een buurvrouw die plannen ontwikkelt voor een openbare leeskamer in haar huis, een poëziefestival wil organiseren en sinds deze week een kat heeft. Maar je bent absoluut welkom.
    Overigens was ik deze zomer een paar dagen op vakantie in Amsterdam, maar de stad zelf heb ik niet bezocht. Het moet daar tegenwoordig verschrikkelijk zijn.

    Hanneke Koene

    5 november 2017 at 10:08

  4. Voorlopig red ik het nog wel, Hanneke. Je hoeft het huis van de buren niet voor me vast te houden.

    Ted

    5 november 2017 at 11:37

  5. […] Wat voorafging: uit een filmpje op de lokale tv-zender maakte ik op dat op het dak van het oude pakhuis bij mij achter, dat tot hotel zal worden verbouwd – het vierde hotel rondom mijn huis – een uitkijkpost of terras zou komen. Ik schoot direct in de stress. Lees hier de vorige afleveringen 1 en 2. […]


Geef een reactie

