tedvanlieshout.nu

schrijver, dichter, beeldend kunstenaar

Metamorphosen met nieuw werk Oene van Geel op tekst van mij

with 2 comments

metamorfasenZaterdagavond in Haarlem en zondagmiddag in Amsterdam een bijzonder concert van Strijkorkest Metamorphosen. Ter gelegenheid van het tienjarig bestaan van dit orkest schreef componist Oene van Geel een nieuw werk op basis van drie teksten van mij (een bestaand gedicht en twee nieuwe liederen). Het werk heet – hoe toepasselijk – Metamorfasen – en gaat over drie seizoenen, drie fasen van verandering in een mensenleven: dat van de jeugd naar volwassenheid, dat van het beëindigen van relaties binnen de volwassenheid, en dat van de ouderdom naar de dood.

Voor sommigen zal de eerste tekst bekend voorkomen, want het is het gedicht van mij dat begint met de regel: Als uit een kaal ei een donzig kuikentje komt. De tweede tekst is een relativerend lied over iemand die zijn leven weer oppakt nadat een relatie op de klippen is gelopen. De derde, ietwat larmoyante tekst gaat over een oude man die uit het leven wil.

Het regent en waarschijnlijk zal het altijd blijven gieten.
Ik snap het dat de zon voortaan geen zin meer heeft in mij.
Mijn plaats is in de schaduw van een serre of een suite;
o, laat mij hier maar wachten tot het over is. Voorbij.

Misschien moet ik nog tot april
of maart, maar
misschien zet God, om hemels wil,
mijn hart in februari stil.
Misschien is al in ’t volgend jaar
dit zo voltooide leven klaar.

Het stormt in mij, waarschijnlijk zal het altijd blijven woeden.
De straffe wind heeft rimpels in mijn arme vel gestriemd.
Het wilde leven dat zo fel bestaan heeft in mijn roede
is uitgeblust, en er is niets in mij dat nog ontkiemt.

Misschien moet ik nog tot april
of maart, maar
misschien zet God, om hemels wil,
mijn hart in januari stil.
Misschien is al in ’t komend jaar
mijn godvergeten door- en doorversleten leven klaar.

Misschien moet ik nog tot april
of maart, maar
misschien zet God, om hemels wil,
mijn hart al in december stil.
Misschien is in dit goede jaar
dit dorgerooide, kilgekooide, uitgelooide, omgegooide leven klaar.

Het vriest in mij, waarschijnlijk zal het eeuwen blijven sneeuwen.
O, dek mij toe en maak de wereld wit, met fris gevallen linnen.
Sneeuw op mij en vries mij in en wis mij uit, van buiten en van binnen:
sneeuw op mij een landschap
voor nieuw leven om op te beginnen.

Behalve Metamorfasen speelt het orkest, onder leiding van Gijs Kramers en met zang van Mattijs van de Woerd, het strijkkwartet Serioso opus 95 van Beethoven en Metamorphosen van Richard Strauss.

Zaterdagavond in Haarlem ben ik er niet bij, maar zondagmiddag in de Amsterdamse Vondelkerk wel. Komen jullie ook?

 

Written by Ted

9 november 2017 bij 08:15

Geplaatst in Diversen

2 Reacties

Subscribe to comments with RSS.

  1. dat was een mooi concert 🙂 Helaas niet allemaal even zuiver, maar verder absoluut genoten, vooral van metamorfasen.

    oehoeboeroe

    12 november 2017 at 19:06

  2. Ik vond het zelf prachtig!
    En dank voor het boek. Hartstikke leuk!

    Ted

    12 november 2017 at 19:27


Geef een reactie

