tedvanlieshout.nu

schrijver, dichter, beeldend kunstenaar

Mooie uitvoering Metamorphosen

leave a comment »

Mattijs van de WoerdGisteren in de Vondelkerk in Amsterdam een mooie uitvoering van een aantal stukken door het Metamorphosen Strijkorkest onder leiding van Gijs Kramers. Ter gelegenheid van het tienjarig bestaan had het orkest aan Oene van Geel gevraagd om een werk te schrijven voor orkest en zanger (Mattijs van de Woerd), en voor de tekst had Oene mij aangetrokken. Na de pauze zou het stuk worden uitgevoerd, maar er was consternatie. Wat bleek? Gedurende het gedeelte vóór de pauze was een dief in de catacomben geweest en had daar portemonnees uit de kleedkamers gestolen. Maar de show moest doorgaan en met diefstal in het achterhoofd moesten de orkestleden zich volledig concentreren op het te brengen programma, want de zaal zat vol. Dat deden ze met verve. Ze speelden geweldig! Bravo!

Voor mij was het extra spannend om Oenes stuk Metamorfasen te horen, want ik was niet bij de repetities geweest. Ik vond het fantastisch. Matthijs zong heel erg goed en uitstekend verstaanbaar, de tekst ging absoluut niet ten onder in muzikaal geweld (daar had ik eigenlijk wel op gerekend, en dat had ik ook helemaal niet erg gevonden), en de muziek was prachtig, niet in het minst doordat het orkest dus zo goed speelde. Maar het was toch misschien vooral een verdienste van Oene, die het tekstuele gedeelte niet ondergeschikt maakte aan de muziek. – Dat heb je wel eens, bij opera’s bijvoorbeeld, dat je absoluut niet kunt volgen waar de tekst over gaat. Nou, dat was hier niet het geval.

Oene en ik schudden elkaar na afloop tevreden de hand. Moeten we nog een keer doen, zeiden we. Of eigenlijk zeiden de ouders van Oene, die er ook waren, dat.

Written by Ted

13 november 2017 bij 07:26

Geplaatst in Diversen

Geef een reactie

