tedvanlieshout.nu

schrijver, dichter, beeldend kunstenaar

A-a-n-e-l-k-a-a-r-!

with 6 comments

coordinerenHet is Kinderboekenweek: overal in het land bezoeken schrijvers en illustratoren scholen en bibliotheken. Ik mocht onder meer op bezoek komen in groepen 5. Ik ging tekenen met de hele klas en merkte dat sommige kinderen – net zo begaafd als andere kinderen – moeite hebben met coördinatie. Daarmee bedoel ik dat ze geen lijn kunnen trekken tussen twee denkbeeldige punten als die lijn niet rechtstreeks van de ene punt naar de andere gaat, maar bijvoorbeeld via een bochtje.

De kinderen die het aflegden tegen andere kinderen werden er terneergeslagen van. Een jongetje legde zijn hoofd op zijn armen omdat hij teleurgesteld was in zichzelf. Een ander jongetje maakte zo’n warboel van een simpele tekening, dat het een beeldschoon abstract kunstwerk was geworden, maar hoezeer ik hem er ook mee complimenteerde, hij was diep, diep teleurgesteld in zichzelf omdat hij zag dat de tekeningen van de andere kinderen veel beter leken op wat ik had voorgetekend dan hij.

Plotseling begreep ik waarom op steeds meer scholen niet langer van leerlingen verlangd wordt dat ze aan elkaar kunnen schrijven. Een deel van de kinderen heeft er zo veel moeite mee, dat het probleem “opgelost” is als aan elkaar schrijven niet meer hóéft.

Verbanden zien, verbanden leggen, aan-elkaar-rijgen; de kunst van het coördineren (en associëren!) is erg belangrijk, maar het is geen kerntaak, dus als je de voorwaarden om het op te merken elimineert, valt achterstand niet op en kom je er pas jaren later achter dat ergens een steek is laten vallen.

Als mijn hart niet verpand was aan het maken van boeken, zou ik mezelf onmiddellijk omscholen, want het kost een tekenaar ongeveer een kwartier om een kind in groep 5 te helpen bij zijn of haar coördineringsvermogen. Maar dat kwartier is er niet.

Written by Ted

10 oktober 2018 bij 11:44

Geplaatst in Diversen

6 Reacties

Subscribe to comments with RSS.

  1. mees: ik denk hierover na. ik gooi ’t in de groep.
    ik heb sowieso ’n paar vragen, maar beter even tijd geven.

    B.

    beatrijs

    10 oktober 2018 at 14:19

  2. Maar wat is de oorzaak en wat is het gevolg in deze kwestie?
    De enige reden dat kinderen in deze tijd nog aan elkaar leren schrijven, is zodat er in hun hersenen allerlei verbindinkjes ontstaan die een soepele kleine motoriek ten goede komen. Wie aan elkaar leert schrijven, wordt dus beter in knippen, tekenen en andere klein-motorische vaardigheden.
    Als je tegen een kind met een slechte kleine motoriek zegt: ‘Schrijf jij maar in blokletters, dan kan ik het tenminste lezen,’ dan wordt het voor dat kind later nóg moeilijker om goed te leren knippen en tekenen.

    David

    10 oktober 2018 at 15:38

    • Die verbindinkjes in de hersenen, die middels het ontwikkelen van de fijne motoriek worden gelegd, zijn van onderkend belang voor heel een mens ( fysiek-en -mentaal) : niet slechts voor uiteindelijk kunnen tekenen, knippen, schoonschrijven en/of plakken.

      beatrijs

      10 oktober 2018 at 16:52

  3. Nou ja, aan elkaar schrijven gaat sneller en is dus ook praktischer.

    Ted

    10 oktober 2018 at 21:38

  4. Dit is op The Sausage Machine herblogd.

    janien

    14 oktober 2018 at 16:08


Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

%d bloggers liken dit: