tedvanlieshout.nu

schrijver, dichter, beeldend kunstenaar

Het staat niet in de folder, hoor!

with 2 comments

Bij de Hema stond dit bordje. Kwam mooi uit, want ik ben dol op schoonmaakdoekjes, dus daar nam ik er vier van. Die kosten 1,25 per verpakking, dus in plaats van 5 euro zou ik 3,75 moeten betalen. Toch mooi 1,25 uitgespaard. Maar toen ik mijn kassabon bekeek, zag ik dat ik de korting niet had gekregen. Het is dan altijd een afweging: ga ik naar de klantenservice of láát ik het. Veel mensen op de sociale media vinden je een gierige zeikerd als je voor die luttele 1,25 naar de klantenservice loopt, en dat is nou ook precies waarom zo veel winkels loze actieborden ophangen: ze weten dat klanten dan extra kopen, maar het de moeite niet waard vinden om hun kassabon te controleren of om geld terug te halen. En om dit soort bedrog tegen te gaan offer ik me keer op keer op: met een diepe zucht liep ik naar het schap, maakte een foto, en ging ermee naar de klantenservice.

‘Goedemiddag,’ zei ik en liet zowel mijn kassabon als de foto op mijn telefoon zien. ‘De schoonmaakmiddelen zijn in de aanbieding, maar ik heb de korting niet gekregen.’

‘Doe die telefoon maar weg. Ik zal eens kijken,’ zei de dame van de klantenservice, en ze begon in een aanbiedingsfolder te bladeren. Ik werd op slag kwaad, want ik ken die truc: ze gaan bladeren in de folder waar de aanbieding natuurlijk niet in staat. Ik zei: ‘Ik heb met die folder niets te maken.’

‘Ik wel,’ zei de dame en ze wees op een bericht in het boekje, ‘kijk, de eco-schoonmiddelen zijn in de aanbieding.’

‘Daar heb ik niets mee te maken, mevrouw! Ik heb te maken met de prijs die bij het schap staat! Ik heb er een foto van gemaakt zodat u niet helemaal naar het schap hoeft te lopen om te controleren, maar anders gaat u zelf maar even kijken!’

‘U hoeft niet kwaad te worden.’

‘Jawel, ik word witheet. U probeert eronderuit te komen.’

‘Nou, daar ga ik maar niet eens op in.’

‘Dat lijkt me heel verstandig,’ zei ik.

Ze zag kennelijk in dat er met mij niet te spotten viel. Ze besloot verder niet in discussie te gaan, begon uit het hoofd te rekenen en gaf me 3 euro terug. Natuurlijk had ik eerlijk moeten zeggen dat ik maar 1,25 terug hoefde, maar wegens aangedaan leed nam ik de drie euro aan en zei: ‘Dank u wel. Dáàg!’

Consumentenrecht: als consument heb je te maken met de prijs die bij het artikel staat, niet met wat er in een folder staat. Alleen als er een kennelijke fout is gemaakt – bijvoorbeeld 1,25 als je kunt snappen dat het 12,50 zou moeten zijn, hoeft de winkel het artikel niet voor die prijs te leveren.

Technieken: de klantenservice gaat door de folder bladeren om je het gevoel te geven dat je de rij die achter je staat ophoudt. Om die reden is het handig om eerst een foto van de aanbieding te maken, zodat de klantenservice niet zelf hoeft te gaan kijken bij het schap. 


Written by Ted

17 januari 2019 bij 07:21

Geplaatst in Diversen

2 Reacties

Subscribe to comments with RSS.

  1. Grappig Ted en terecht dat je reageert. Boos worden op zo’n medewerker lijkt mij minder handig. En trouwens je zou alleen eco schoonmaakmiddelen moeten kopen. Vooral microvezelproducten leiden tot nog meer plasticsoep. Overigens ik lees elk bonnetje na en kan er een week per jaar van leven. …

    Jouke Lamers

    17 januari 2019 at 08:49

  2. Ik maak niet eens een foto, ik loop allervriendelijkst zelf met ze mee terug naar het bordje. Laat die mensen maar wachten🤣

    Sabine

    17 januari 2019 at 09:40


Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.

%d bloggers liken dit: