tedvanlieshout.nu

schrijver, dichter, beeldend kunstenaar

Over kunst gesproken (1)

with 2 comments

Dit is het eerste deel in een serie. Mijn bedoeling is om elke week, tot aan mijn 65ste verjaardag later dit jaar, op deze manier uit te dragen hoe belangrijk ik kunst vind. 

Turner-Slave-ship-Boston-MuseumIn 1840 liet William Turner zich voor een van zijn schilderijen inspireren door een gruwelijk verhaal dat ongeveer zestig jaar eerder had plaatsgevonden. 
De Engelsen hadden voor de kust van Ghana het Nederlandse schip Zorg met 244 tot slaaf gemaakte zwarte mensen aan boord buitgemaakt. 
De kapers brachten het schip aan land en verkochten het met mensen en al aan Engelse kooplieden. Die dreven nog eens bijna tweehonderd extra slaven de laadruimtes in en stuurden het schip, dat vanaf toen Zong heette, de oceaan over om de slaven op Jamaica te verkopen. Er waren maar achttien bemanningsleden aan boord van de Zong en die kregen zulke erge ruzie, dat vergeten werd onderweg water en voedsel in te slaan. Daardoor werden veel slaven zo ziek, dat ze de tocht niet zouden overleven. Dat leverde een probleem op voor de eigenaren van het schip: zieke slaven kon je niet verkopen en dode al helemaal niet. Daarom verzon de bemanning een list. Op de slaven was een verzekering afgesloten. Als ze door ziekte doodgingen keerde de verzekering geen vergoeding uit. Maar als de lading van het schip overboord gezet moest worden om het schip en de bemanning te redden, dan betaalde de verzekering wél. En dus redeneerde de bemanning: slaven zijn geen mensen, maar lading die wij van het ene naar het andere land brengen, dus we kunnen ze overboord zetten om onzelf te redden! Ze smeten toen 54 vrouwen en kinderen in zee, want die boden het minst krachtige verzet en brachten over het algemeen ook minder op op de slavenmarkt. Op het schilderij van Turner zie je op de voorgrond het been van een verdrinkende vrouw met de keten nog om haar enkel.
De slaven in het ruim hoorden aan het geschreeuw op het dek boven hen wat er gebeurde en beloofden dat ze niets meer zouden eten en drinken als ze gespaard werden. Maar de bemanning luisterde niet. In de dagen erna gingen 78 mannen overboord. Nog eens tien slaven raakten zo in paniek dat ze zelf van het schip sprongen en verdronken. 
Toen het schip eindelijk in de haven van Jamaica aankwam holden de eigenaren meteen naar de verzekering en eisten het verzekeringsgeld op. Maar de verzekeraar wilde niet betalen: ‘Jullie hebben geen lading overboord gezet maar mensen en daarom vergoeden wij niet.’
Het ging de verzekeringsmaatschappij helemaal niet om het lot van de slaven, maar om zo veel mogelijk geld in eigen zak te houden.
De eigenaren spanden een rechtszaak aan tegen de verzekeringsmaatschappij en die verloor. Maar nadat een van de overlevende slaven zichzelf had vrijgekocht en getuigde wat hem was overkomen, hielp dat bij een nieuwe rechtzaak. Die werd uiteindelijk gewonnen door de verzekeringsmaatschappij. 
In die jaren was het schandaal groot nieuws. Steeds meer mensen raakten ervan overtuigd dat het verkeerd was om mensen als slaaf te verkopen. Toch duurde het nog tot 1833 voor de slavernij in Engeland werd afgeschaft. In Nederland gebeurde dat pas dertig jaar later, in 1863. 

Written by Ted

11 juni 2020 bij 22:07

Geplaatst in Diversen

2 Reacties

Subscribe to comments with RSS.

  1. Een prima project, jongeman

    Rom Molemaker

    12 juni 2020 at 12:30


Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.

%d bloggers liken dit: