tedvanlieshout.nu

schrijver, dichter, beeldend kunstenaar

De wapens van je eigen tijd

leave a comment »

De moeilijkheid van een betoog opzetten in de sociale media is dat er vaak iemand is die in jouw tekst een zin aantreft die hem of haar niet bevalt, en daar dan een zijpad mee opgaat, waardoor de strekking van het betoog verstrooid raakt. Niet zelden leidt zo’n “dwaling” tot gekibbel, gehakketak of geharrewar, omdat niemand meer precies weet waar het ook alweer over ging; in de praktijk leest men dan niet meer het oorspronkelijke stukje, maar elkaars reacties, want daar zit het spektakel.

Ik schreef een stukje over het verschijnsel sensitivity readers en een reageerder zag daarin aanleiding om mij terecht te wijzen over een zin die hij erin had aangetroffen: ‘Veel meer groepen hebben de macht van het gekwetst zijn ontdekt.’ Hij vond dit te kort door de bocht en voegde eraan toe: ‘Er zijn in deze tijd minderheden aan het woord gekomen die eerst door de dominante groep de mond werden gesnoerd.’

Ik wilde er niet op ingaan omdat mijn stukje over iets anders ging, maar ik wil er wel een apart stukje aan wijden.

Even de context oproepen waarin die zin stond: ik betoogde dat het in de afgelopen decennia vooral gelovigen waren die zich gekwetst opstelden als ongelovigen iets zeiden over het geloof dat gelovigen niet beviel. Mijn stelling is dat het nu vrij algemeen gebruik is om anderen ertoe te bewegen om zich te beperken in het uiten van een mening door zich als gekwetste of slachtoffer te afficheren.

Sommigen denken dat de afkeer van onrecht nú pas begonnen of doelmatig is. Maar mensen van alle generaties zijn, op hun manier en in hun eigen tijd, ertegen in het geweer gekomen, met teleurstellende resultaten, maar ook met eclatante successen. Zonder de protesten uit het verleden zag het er, echt waar, nu heel wat minder zonnig uit. In het verleden lieten minderheden zich de mond niet zo maar snoeren.

Opkomen tegen onrecht is juist, goed en geboden, en niet voorbehouden aan mensen van nu. In de zestiger en zeventiger jaren van de vorige eeuw kwam de emancipatie van minderheidsgroepen voort uit strijdvaardigheid en weerbaarheid. Vrouwen, mensen van kleur en homo’s streden vanuit hun kracht en baseerden hun argumenten daarop. ‘Black power’ en ‘Baas in eigen buik’ waren leuzen van toen. Vergelijk je dat met slogans van nu, dan spreekt daaruit de positie van een onderliggende of in het nauw gedreven partij. Denk aan belangrijke bewegingen als ‘#MeToo’ en ‘Black Lives Matter’. Allebei zijn het leuzen die zijn voortgekomen uit slachtofferschap: in deze specifieke gevallen slachtoffers van seksueel overschrijdend gedrag en slachtoffers van politiegeweld tegen mensen van kleur. 

Elke tijd kiest zijn eigen wapens en er is geen rangorde in welke beter zijn en welke minder goed, want elk verzet tegen onrecht verdient aanmoediging en ondersteuning. Maar het is wel belangrijk om je te verdiepen in de kenmerken ervan en daarbij is kennis van de – je – geschiedenis onontbeerlijk.

Written by Ted

2 maart 2021 bij 06:24

Geplaatst in Diversen

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.

%d bloggers liken dit: