tedvanlieshout.nu

schrijver, dichter, beeldend kunstenaar

Naar het Rijks! Nu!

with 4 comments

Buste van een Afrikaanse man – Jan van Nost 1701

Er is nu wel extra veel reden om naar het Amsterdamse Rijksmuseum te gaan. Om te beginnen: het is weer open! Dat is eigenlijk al reden genoeg. Maar er is ook de slavernijtentoonstelling en met de Nachtwacht hebben ze iets uitgehaald waardoor je er ooit afgesneden randen bij ziet. Ga echter niet onvoorbereid; ze werken met tijdslots. Ben je eenmaal binnen, dan kun je blijven zo lang je wilt.

Meteen toen het kon heb ik een kaartje aangeschaft, omdat ik de slavernijtentoonstelling wilde bezoeken. Vandaag stond ik om negen uur in de ochtend voor de deur.

De tentoonstelling is zeer ruim opgezet, erg zorgvuldig in elkaar gezet en fraai vormgegeven. Het enige waar ik niet zo gecharmeerd van was, was het vele spiegelwerk, waardoor ik steeds mijn (lees)bril op en af moest zetten om niet ergens tegenaan te lopen. De gedachte erachter zou geweest zijn dat je jezelf als het ware plaatst in het slavernijverleden, maar voor mij werkte dat niet, omdat ik mezelf eigenlijk geen enkele keer heb gezien, maar wel doorgangen dacht te zien die er niet waren alsook andere bezoekers die daardoor hinderlijk in de weg leken te lopen.

Is de tentoonstelling de moeite waard? Zeker! Getracht is om de menselijke maat van slavernij te laten zien, en je wordt daarbij geholpen door een (gratis) audiotour, die ik vrij snel weer heb uitgezet. Dat dan weer wel. Elk praatje wordt omlijst met sfeertonen, en daar had ik gewoon geen zin in. Informatie, graag, maar men moet niet gaan zitten treuzelen met muziekjes die kennelijk bedoeld zijn om te leunen op mijn gevoel. – Overigens: als je van te voren de app van het Rijks downloadt, kun je met je eigen telefoon en oordopjes de tour volgen en dat is wel praktischer dan zo’n oncomfortabele koptelefoon van het museum. Zit er een QR-scanner op je telefoon, dan kun je teksten in boeken die in vitrines liggen en vrijwel onleesbaar zijn, op je eigen telefoon leesbaar maken.

Naast alle werken heb je gewoon ook informatie op kaartjes en op de muur, dus zonder audiotour is de expositie prima te volgen.

Aan het slot van de tentoonstelling heb je nog een paar ruimtes waar bezoekers – onder wie veel kinderen – met het onderwerp aan de slag zijn gegaan. Ziet er indrukwekkend uit!

Na de expositie ben ik nog even bij de Nachtwacht gaan kijken, omdat ze met digitale technieken het schilderij hebben vergroot met de delen die er ooit zijn afgesneden. Daaruit blijkt wel dat er destijds met enig beleid is gesneden. Het schilderij zoals het nu is, ziet er eigenlijk wel beter uit dan zoals Rembrandt het schilderde. De compositie is compacter en evenwichtiger – of misschien ben ik zo gewend aan het schilderij zoals het nu is, dat ik niet echt opensta voor een andere versie.

Tot slot: op weg naar de uitgang werd ik nog verrast door een stuk te midden van het openbaar kunstbezit; het was een suppoost van even in de vijftig, een rijzige, grijze man met een leuk, open gezicht en een charmante benadering. Dat het de prins op het al dan niet witte paard was, kon ik duidelijk zien aan zijn benen: daar had heel duidelijk zeer langdurig een paard tussen gezeten.

Written by Ted

29 juni 2021 bij 11:54

Geplaatst in Diversen

4 Reacties

Subscribe to comments with RSS.

  1. xxx

    b3atrijs

    29 juni 2021 at 12:13

  2. hansgug

    29 juni 2021 at 15:03

    • Net zoals bij elke tentoonstelling is er een keuze gemaakt die het onderwerp enigszins beperkt. Dat mag. Nergens staat dat een tentoonstelling wetenschappelijk verantwoord moet zijn of alle details moet uitdiepen. Het uitgangspunt voor deze expositie was – volgens mij – heel expliciet om de menselijke maat van slavernij te laten zien en dan in het bijzonder met de witte Nederlander als dader of slechterik. Voor een tentoonstelling is dat volstrekt legitiem. Dat is nu eenmaal het ontwerp van de tentoonstelling. Je ervaart als je er bent een gevoel van activisme, echter niet met leuzen en spandoeken, maar verstild en prachtig vormgegeven.

      Ted

      29 juni 2021 at 15:34

  3. Nergens staat dat een tentoonstelling wetenschappelijk verantwoord moet zijn. Het onderwerp slavernij verleden is momenteel echter maatschappelijk beladen. Een minderheid vindt dat er excuses moeten worden aangeboden, de meerderheid vindt dit niet nodig. Nederlandse tradities, straatnamen en standbeelden worden bekritiseerd door diezelfde minderheid. In de gepolariseerde sfeer is het op zijn zachtst gezegd niet heel handig van het Rijksmuseum om een tentoonstelling te presenteren met een verstilde vorm van activisme, hoe mooi ook weergegeven.

    Huib

    30 juni 2021 at 09:50


Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.

%d bloggers liken dit: