tedvanlieshout.nu

schrijver, dichter, beeldend kunstenaar

Weblog & AH: 16 jaar.

with 6 comments

Toen ik aan mijn weblog begon, vandaag 16 jaar geleden, ging het regelmatig over de Albert Heijn en de Hema, en hun praktijken om klanten kortingen voor te spiegelen en die vervolgens niet te geven. Na een jaar of tien ben ik ermee opgehouden, omdat alle mogelijke voorvallen wel een keer aan bod waren geweest en er steeds meer mensen waren die aangaven dat ik niet zo moest zeuren om die paar centen. Nu is de Consumentenbond supermarkten gaan checken op grond van prijzen in de winkel en prijzen op de kassabon, en wat bleek: de prijzen kloppen niet en als die prijzen niet juist zijn, zijn ze bijna altijd in het voordeel van de supermarkt. De Consumentenbond is heel schappelijk en zegt dat het om fouten gaat; ik beweer dat het gaat om een verdienmodel: als je consequent elke klant 10 cent te veel laat betalen, verdien je daar op jaarbasis miljoenen mee.

Uit onderzoek van de Consumentenbond blijkt dat bij de Aldi 4% van de prijzen op de kassabon afwijkt van prijzen op het schap met een gemiddelde afwijking van 5 cent, oplopend tot 27% bij Albert Heijn met een gemiddelde afwijking van 52 cent. Vorig jaar deed de Consumentenbond dat onderzoek ook al en bijna alle supermarktketens beloofden beterschap, behalve AH, maar daar is over de hele linie niets van terechtgekomen. Logisch, want supermarkten geven de extra miljoenen die ze binnenharken niet zonder slag of stoot op. AH zei zelfs: als de prijs op de kassabon afwijkt van de prijs op het schap, dan telt de prijs op de kassabon. Dat mág niet. Van de wet. Tenzij de afwijking een duidelijke fout is (bijvoorbeeld een ons kaas voor 1 cent), dient een artikel verkocht te worden voor de prijs waarvoor het wordt aangeboden. In de praktijk houdt AH zich ook wel aan die regel: als je met een artikel waarvoor je te veel betaald hebt naar de klantenservice gaat, krijg je, is mijn ervaring, gewoon het verschil terug.

Tegenwoordig maak ik vooral gebruik van de zelfscankassa en zie, voor een deel, of een artikel dat in de aanbieding is ook daadwerkelijk wordt aangemerkt als bonusartikel. Als dan blijkt dat in het venster het kortingvignetje niet verschijnt, leg ik het artikel alsnog terzijde. Maar ook als het bonusvignetje wel in het venstertje verschijnt, moet je opletten, want de korting wordt niet meteen van de prijs afgetrokken; dat gebeurt pas als de eindprijs wordt berekend en dat kun je alleen zien op de uitgeprinte kassabon. Ik heb niet altijd zin om die kassabon óók nog eens te controleren, en dus zijn mijn verhaaltjes over de AH langzaam opgedroogd. Er kwamen andere – irritante – verhaaltjes voor in de plaats.

Written by Ted

2 december 2021 bij 05:44

Geplaatst in Diversen

6 Reacties

Subscribe to comments with RSS.

  1. Hoi Ted,

    ik let er ook al jaren op en het wordt steeds erger. Bij Albert Heijn koop ik alleen nog als het artikel elders nergens te koop is, zoals Beaujolais Nouveau 2021. Die is bovendien dit jaar erg lekker. Maar in andere winkels begint dit ook steeds erger te worden. Ik denk dat de enige oplossing is om gewoon de politie erbij te halen. Als dan de bedrijfsleider in de boeien wordt afgevoerd naar het bureau, dan is er een kansje dat het hoofdkantoor besluit om ermee te stoppen. Een klein kansje, want de kans dat zij redeneren dat de publieke afgang van een individu niet opweegt tegen het miljoenenvoordeel voor het concern is groot.

    Peter Smit

    2 december 2021 at 09:29

    • Bestáát Beaujolais nog? Daar hoor ik nooit meer wat over. Echt een “sensatie” van vroeger, ongeveer net zo “primeur” als de eerste asperges en de eerste nieuwe haring!

      Wat ik zeg: het is een wezenlijk en lucratief verdienmodel, dat kan voortbestaan doordat veel consumenten zich niet tegen dit soort bedrog verzetten, omdat ze bang zijn om door hun sociale omgeving te worden gezien als centenkakkers of gierigaard.

      Ik denk dat het in de boeien slaan niet werkt, omdat de overheid natuurlijk wel wéét dat het consumentenrecht een volkomen hol begrip is. Op papier heb je als klant wel rechten, maar er zijn van overheidswege nagenoeg geen middelen om (zelfstandig) dat recht te halen. Je spant omwille van een misgelopen bonuskorting geen rechtzaak aan. Daarom is het goed dat veel mensen lid worden van de Consumentenbond, omdat je via de Bond soms wel je recht kunt halen, bijvoorbeeld doordat ze je helpen of adviseren bij conflicten. – Ik ben zelf al bijna veertig jaar lid.

      Ted

      2 december 2021 at 11:19

  2. Alles ten bate van de aandeelhouder Ted – ik check trouwens ALTIJD alle kassabonnen thuis – de week er op maar weer mee indien iets niet correct is.

    Wout

    2 december 2021 at 11:18

    • Als je de kassabon thuis controleert, kun je de week erop toch niet aantonen aan de hand van de inhoud van je boodschappentas wat er mis is?

      Ted

      2 december 2021 at 11:21

      • Ik bewaar de folders altijd 1 week en die neem ik mee indien er prijsafwijkingen zijn met reclames – krijg het HIER probleemloos terug. Andere afwijkingen heb ik gelukkig zelden. Moet er bij zeggen dat Appie in Hoogeveen franchise is en die werkt zeer klantvriendelijk.

        Wout

        2 december 2021 at 12:21

      • PS: het gaat ook niet eens meer om de zichtbare centen – machtigingen afdwingen zijn bij ook nog steeds verboden. Maar jaren geleden moest ik een energie contract hebben voor mijn kleine huisje hier. Nou: geen machtiging – geen energiecontract. Bij een abonnement onlangs precies zo – bij aanpassing zorgverzekering 2 jaar terug kreeg ik de korting niet als ik geen machtiging verstrekte. En ga zo maar door. De wet stelt niks meer voor evenals privacy. En in je eentje onderneem je niets tegen dit natte vingerwerk.

        Het vervelende van die machtigingen is dat ze zich ook niet altijd aan de afboek data houden – met name n december trekken ze betalingen of voorschotten over januari vaak al terug tot vóór de kerstdagen. Nou: ik krijg mijn aow ook niet eerder in die maand hoor.

        Wout

        2 december 2021 at 12:33


Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.

%d bloggers liken dit: