tedvanlieshout.nu

schrijver, dichter, beeldend kunstenaar

Supermarkten benadelen inderdaad hun klanten

with 7 comments

Foto: nu.nl

Wat ik al een jaar of twintig roep, is nu door de Consumentenbond bevestigd: supermarkten als Albert Heijn en Jumbo benadelen hun klanten stelselmatig. Ze veinzen dat iets in de aanbieding is, maar als je thuiskomt en je kassabon nakijkt, blijkt de korting niet gegeven.

Volgens dit artikel beloven de supermarkten beterschap, maar dat moet je met een flinke korrel zout nemen, want het maken van “foutjes”, waarvan dit slechts één variant is, is onderdeel van het businessmodel: uit de publieke reactie (lees er de commentaren op de stukjes die ik erover schreef maar op na) blijkt dat veel mensen het krenterig of vrekkig vinden om te zeuren over dit soort klein bedrog en dus geen actie ondernemen, en dat is fijn voor supermarkten, want als je een miljoen klanten benadeelt voor slechts 25 cent per klant, heb je een kwart miljoen winst.

Het zijn die rekkelijken die ervoor zorgen dat mensen die elke cent moeten omdraaien, dat 25 keer moeten doen, elke keer dat ze naar de supermarkt gaan.

https://www.nu.nl/economie/6231290/ah-en-jumbo-vaak-in-de-fout-bij-prijs-van-aanbiedingen.html?fbclid=IwAR038T8uL3AAaBqEEQm-rFyDyfJeUf2bIghD9zvjmJCaPiZI8bR4hRhvzgo

Written by Ted

26 oktober 2022 bij 06:14

Geplaatst in Diversen

7 Reacties

Subscribe to comments with RSS.

  1. Ja, ik check altijd mn kassabon en ga terug als n korting niet is doorgevoerd, ook al gaat het om n paar ‘dubbeltjes’.

    Anneke

    26 oktober 2022 at 09:09

  2. Uiteraard ga ik terug naar de kassa voor zelfs het kleinste bedrag. Andersom krijg ik, als ik 10 cent te weinig bij me heb, het product ook niet mee. Ik controleer altijd mijn kassabon. Bij de Lidl slechts sporadisch een fout.

    Huib

    26 oktober 2022 at 09:33

  3. Hoi Ted,
    sinds jouw stukjes over dit onderwerp ben ik op gaan letten en als er iets niet klopt loop ik met de bon naar de klantenservice. De laatste tijd niet vaak meer, want ik kom niet meer zoveel bij Albert Heijn. Daar is het inderdaad schering in inslag. Het gemak waarmee het teveel betaalde bedrag wordt terugbetaald is opvallend, het lijkt wel of het er gewoon bij hoort. Excuus maken is er ook niet bij, je krijgt achteloos het teveel betaald terug. Bij de Jumbo ben ik het nog maar 1x tegen gekomen, terwijl ik daar sinds een jaar veel vaker kom. Waardoor ik denk dat het een kwestie is van de filiaalmanager. Iemand die ervoor zorgt dat bordjes van acties weggehaald zijn als de actie voorbij is, dat het juiste product in het juiste schap staat en dat soort dingen. Kwade wil is het wel degelijk, ik ben nog nooit tegengekomen dat ik iets te goedkoop mee naar huis nam. En dat zou bij ‘echte’ fouten toch ook af en toe moeten gebeuren. Test trouwens ook eens de weegschalen bij de groenten en fruit schappen. Dat kan je doen met een pakje Blue Band, in papier verpakt. Overigens maak ik mij wel zorgen om de prijsstijgingen. Bij Aldi en Lidl zie ik steeds meer lege plekken in de schappen, wat betekent dat het niet lukt om goedkoop in te kopen. Er wordt ook steeds meer non-food verkocht, zeg maar van rubber laarzen tot gereedschapskisten. Non-food raak je momenteel aan de straatstenen niet kwijt, dus het is een goedkope manier om lege schappen op te vullen.

    Beste groet,

    Peter

    Peter Smit

    26 oktober 2022 at 10:13

    • Hm, de weegschaal heb ik nog nooit gecontroleerd. Ben nu wel nieuwsgierig en zal het eens proberen, Peter.

      Ted

      26 oktober 2022 at 20:23

  4. Een bonnetje, een bonnetje
    dat is een heerlijk feest.
    Reclamespaarzaam is echt fijn
    maar de bon verheugt het meest.

    Het is een reuze nietig ding.
    Maar o toch wat een pracht.
    Dat wonderlijk, dun, smal papier
    heeft ongekende macht.

    Vol spanning lees ik wat er staat.
    Mijn hart klopt ongerust.
    Mijn ogen scannen cijfertjes,
    want ik ben prijsbewust.

    O kijk, daar nog onogelijk
    zie ik, is dat dus mogelijk?
    ’t Verbaast me en wel hogelijk.
    Welnee, welnee onmogelijk!

    De kleur trekt uit mijn fraai gelaat,
    ik tril, ik zweem naar zwijm,
    de bon onthult mij hard doch waar
    een vreselijk geheim.

    Ik heb een winst van wel een cent.
    Ik aarzel doch besluit
    en ik spendeer vol zwierigheid
    verworven rijkdom uit.

    Co

    26 oktober 2022 at 12:42


Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.

%d bloggers liken dit: