tedvanlieshout.nu

schrijver, dichter, beeldend kunstenaar

Het Grote Rijksmuseum Voorleesboek

leave a comment »

IMG_7919Woensdag werd in het nieuwe Rijksmuseum een kloek boek gepresenteerd dat Het grote Rijksmuseum voorleesboek heet. Een stuk of 25 schrijvers deden er aan mee en die schreven naar eigen inzicht een verhaal bij een schilderij dat in het museum is tentoongesteld. Een erg leuk idee en een mooi uitgevoerd boek, voorzien van een omslag van Charlotte Dematons. Ik was erg graag naar die presentatie gegaan, maar ik kon niet omdat ik op dat moment elders in de stad juryvoorzitter was bij een dichtwedstrijd. Ik sta dan ook niet op deze foto, want daar staan alleen de schrijvers op die wel naar de presentatie kwamen. Herkennen jullie ze? Doet de foto jullie aan een andere foto denken? Mij wel. Werden jaren geleden niet de Bezige Bij-auteurs op dezelfde trap geportretteerd?

Van mij staat in het boek een verhaal dat Het veertje heet en dat ik schreef bij een beroemd schilderij van Melchior d’Hondecoeter uit ongeveer 1680. Wist je dat je dat schilderij, net als ontelbaar veel andere kunstwerken gewoon van de site van het Rijksmuseum kunt downloaden?

Written by Ted

25 april 2013 bij 03:14

Geplaatst in Diversen

Plaats een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.