tedvanlieshout.nu

schrijver, dichter, beeldend kunstenaar

Brave New Books

with 30 comments

De uitgeverijen van Singel 262 hebben aan hun auteurs laten weten:

‘Jaarlijks sturen duizenden mensen een manuscript op naar onze en andere uitgeverijen, in de hoop dat hun werk wordt gepubliceerd. Omdat vrijwel al deze manuscripten worden afgewezen, maken steeds meer aspirant-schrijvers gebruik van een minder traditionele manier van uitgeven: self-publishing, ofwel uitgeven in eigen beheer. Uiteenlopende onlinebedrijven, zoals Amazon, Kobo en Ten Pages, bieden de mogelijkheid om snel en gratis een manuscript tot e-book te laten maken en dit te publiceren. Soms is het ook mogelijk om tegen betaling een papieren versie van het boek te laten maken. Deze nieuwe manier van uitgeven biedt de auteur veel vrijheid, maar vraagt ook om tijd en kennis: de redactie, vormgeving, verkoop en promotie van het boek worden nu immers niet door een uitgeverij gedaan, maar door de schrijver zélf.
Met het oog op deze nieuwe ontwikkeling lanceren Querido, Nijgh, Athenaeum, Leopold en Ploegsma vandaag een initiatief: Brave New Books. We werken daarbij samen met bol.com, dat op de eigen site een Brave New Books-shop zal openen, en Mijnbestseller.nl, dat een technisch platform heeft gebouwd. Via dit platform bieden wij auteurs in spe de mogelijkheid om hun boek zelf te publiceren en te verkopen, en om voor één of meerdere werkzaamheden tegen betaling professionele hulp van hoge kwaliteit in te schakelen. Zo is het bijvoorbeeld mogelijk om een van onze freelance vormgevers of correctoren in te huren, een leesrapport te laten maken of een persbericht uit te sturen. Diverse medewerkers, freelancers en auteurs hebben al aangegeven aan Brave New Books te willen bijdragen. Op deze manier geven wij mensen tegen betaling de mogelijkheid om gebruik te maken van uw en onze jarenlange ervaring, terwijl zij zelf de regie in handen houden. Zo bepalen de self-publishingauteurs zélf in welke (web)winkels zij hun boeken te koop aanbieden.
Brave New Books zorgt ervoor dat wij de innovaties in het boekenvak op de voet kunnen volgen en dat de financiële basis van onze uitgeverijen wordt verbreed.’

Voor de auteurs van deze uitgeverijen verandert er niets, stelt directeur Paulien Loerts in haar schrijven. Ik weet niet of dat wel zo is. Singel 262 haalt heel wat extra concurrentie in huis en lieert zich – onder een andere naam maar met dezelfde mensen – aan een ander niveau van lectuur. Je kunt op je vingers wel natellen dat als er in de vijver een auteur rondzwemt die heel goed is, die het droge wordt getrokken en alsnog een contract krijgt aangeboden. Wat dan weer een twijfelachtig uitstraling heeft naar al die wannabe-schrijvers die in de vijver blijven spartelen. En om in de juiste metaforen te blijven: het kan ook een vorm van vertroebeling van de taak van de uitgever zijn. Je zou je kunnen ook voorstellen dat een uitgevershuis van naam juist niets te maken wil hebben met ondermaats geschreven boeken. Verder kun je je afvragen of de uitgeverijen van Singel 262 nog wel voldoende aandacht kunnen besteden aan hun reeds bestaande auteurs als ze er 1 miljoen bij krijgen, want zo veel mensen zijn er in Nederland, zegt Paulien Loerts in een interview met Boekblad, die schrijver willen worden.

De site van Brave New Books ziet er leuk, fris, speels en aantrekkelijk uit. Thomas Rosenboom en Anne Vegter behoren tot de auteurs die hun diensten gaan verlenen aan schrijvers die hun eigen boek willen publiceren.

Written by Ted

26 juni 2013 bij 17:22

Geplaatst in Diversen

30 Reacties

Subscribe to comments with RSS.

  1. Ja, dat bericht hebben we natuurlijk allemaal gelezen. Maar… wat vindt Ted hier nu zelf van?

    Arend van Dam

    26 juni 2013 at 17:40

  2. Ik vraag me af wie die boeken gaan kopen en lezen.

    Susan

    26 juni 2013 at 18:53

    • Ik geloof dat mensen ze vooral cadeau doen aan familie en vrienden.

      Ted

      26 juni 2013 at 20:06

  3. Dat van die 1 miljoen aspirant-schrijvers is niet waar. Het zijn er 60.000 (nog steeds veel trouwens). http://www.nrcnext.nl/blog/2012/03/20/next-checkt-een-miljoen-nederlanders-willen-schrijver-worden/

  4. Die 940.000 anderen verkeren nog in de ontkenningsfase, Manon.

    Ted

    26 juni 2013 at 20:05

  5. Ik begrijp het dubbele gevoel bij deze manoeuvre. Uiteraard zoeken uitgeverijen in deze tijd naar nieuwe business- en verdienmodellen. Maar allerlei belangen en kwaliteitscriteria – whatever that may be – kunnen gaan verwateren. Bovendien moet je als ‘Singel’ ook geen ‘Gopher’ willen worden, lijkt me. (En moet Anne Vegter niet eerst eens wat vaderlandslievende poëmen gaan schrijven? 🙂

    Arjan Keene

    26 juni 2013 at 20:23

  6. Puur zakelijk gezien snap ik het wel van de uitgeverij. De schrijvers die in de vijver spartelen nemen toch zelf hun verantwoording wel? Lijkt mij. Mooi toch, als daar toch iemand komt bovendrijven.

    karincreatief

    26 juni 2013 at 22:37

  7. Ik weet nu al dat ik als consument niet snel boeken die vanuit dit initiatief zijn ontstaan ga kopen. (Of een verhaal moet me wel heel erg aanspreken.) Ik kan mijn geld maar één keer uitgeven, en ga geen middelmatige boeken kopen die de uitgeverij kennelijk zelf ook als inferieur beschouwt.

    Inge

    27 juni 2013 at 09:33

    • Nou ja, ik kan me voorstellen dat je als boekverkoper ook niet staat te springen om het aanbod dat hier uit voortkomt in je assortiment op te nemen. Los van het feit dat er al een samenwerkingsverband is met Bol.com.

      Ted

      27 juni 2013 at 10:14

  8. Dat je een schrijver kunt inhuren, of een vormgever, daar kan ik achterstaan. Maar de diensten die de uitgeverij aanbiedt gaan veel verder.
    Voor 250 euro koop je promotie:
    “Met deze dienst vergroot je je kansen om echt op te vallen: het persbericht over jouw boek wordt verstuurd naar honderden perscontacten, waaronder alle belangrijke media in Nederland en België. Denk aan dagbladen, tv-programma’s, websites, blogs, etc.”
    Arme perscontacten.
    Het betekent dat de uitgeverij promotie gaat maken voor boeken die niet zijn geselecteerd op kwaliteit. In het slechtste geval leidt dit tot meer aandacht voor minder kwaliteit en tot meer verschraling, maar waarschijnlijker is het dat er een valse belofte wordt gedaan: “Met Brave New Books kun je zelf je boek uitgeven, met de expertise van Singel Uitgevers en een miljoenenpubliek binnen handbereik.”
    Maar hoe dan ook: aandacht is kennelijk te koop.
    “Proosten op je nieuwe boek? Wij organiseren een geheel verzorgde boekpresentatie voor jouw familie, vrienden en kennissen in de Spiegelzaal van de Singel Uitgevers.”
    Dus onafhankelijk van de kwaliteit ( je kunt de manuscriptbegeleiding overslaan als je eigenwijs bent ) kun je op de uitgeverij een boekpresentatie kopen.
    Formeel gezien misschien niet meer dan het huren van ruimte, maar in werkelijkheid straalt de naam van Singel Uitgeverij natuurlijk af op het boek dat gepresenteerd wordt.
    En iets heel anders: stel dat dit model de toekomst wordt. Wat gebeurt er dan met nieuwe literaire talenten? Beginnen die eerst voor zichzelf en nemen ze zelf alle financiële risico’s? Gaan uitgeverijen eerst de kat uit de boom kijken in plaats van te investeren? Wellicht zijn ze daar dan toe gedwongen omdat bestsellerauteurs voor zichzelf zijn begonnen?

    Marjolijn

    27 juni 2013 at 09:47

  9. Staat dat echt ergens, ‘proosten op je nieuwe boek in de Spiegelzaal’? Of heb je dat zelf verzonnen, Marjolijn? Als dat echt zo is, gaat het mij te ver. Dan is de scheidslijn tussen de boeken van Singel 262 en BNB namelijk tenietgedaan en zijn de merknamen verbonden aan Singel 262 te grabbel gegooid. Dan is BNB gewoon een imprint, net zoals Querido en Ploegsma dat zijn.
    Ook je laatste punt snijdt hout, Marjolijn.

    Ted

    27 juni 2013 at 10:20

  10. Marjolijn

    27 juni 2013 at 10:23

  11. Het staat er inderdaad echt, Marjolijn. Ik zie ook dat er reclame gemaakt wordt met auteurs van Singel 262, waardoor er sprake is van een vermenging die m.i. niet had mogen plaatsvinden. Ik dacht dat de literaire kant en BNB helemaal van elkaar gescheiden zouden zijn, maar dat blijkt niet het geval.
    Ik heb mijn verontrusting uitgesproken in een mail aan de directeur van Singel 262.

    Ted

    27 juni 2013 at 11:07

  12. Ik heb hier ook een blog over geschreven: Ik wil een stempel! http://www.boterletters.net

    Ik pleit voor een instantie die kwaliteitsstempels uitdeelt op dit soort uitgaves, zodat het publiek een zeker minimumniveau mag verwachten en boekwinkels het in durven te kopen.

    Iris Boter

    29 juni 2013 at 10:50

  13. Ik vermoed dat zo’n soort stempel er ook wel zal komen, maar het zal altijd haken en ogen houden. Ik dacht persoonlijk dat uitgeversmerken zo’n soort stempel zouden zijn in het e-tijdperk. Heb je een boek met het stempel Querido of Van Goor erop, dan weet je dat je een bepaalde kwaliteit kunt verwachten. Maar die uitgeverijen zijn eigenlijk alleen nog maar imprints van grotere ondernemingen, die zich ook bemoeien met andersoortige lectuur, waardoor dat keurmerk aan erosie onderhevig is. Dat zie je aan BNB dat zich wel degelijk afficheert als een Singel-merk. An sich hoeft dat niet zo’n probleem te zijn, als de scheiding tussen die merken strikt gehandhaafd blijft. Maar dat is niet het geval. Schrijvers van BNB-boeken kunnen de ruimte van Singel Uitgevers huren voor boekpresentaties, en daarmee wordt die ruimte in wezen afgesloten voor de “echte schrijvers”, omdat er nu altijd de suggestie zal zijn dat die schrijver zijn eigen boekpresentatie heeft betaald.

    Ted

    29 juni 2013 at 11:52

    • Ik kan mij niet onttrekken aan het gevoel dat BNB er vooral is om geld te verdienen en helemaal niet draait om mooie boeken maken voor gretige lezers.

      Susan

      29 juni 2013 at 11:59

    • Dat is jammer en ik begrijp de beweegredenen erachter niet goed, dat ze zich zo verbinden met een merk dat minder voor kwaliteit gaat. Daarmee werk je toch mee aan de inflatie van je eigen naam. Ik deel je verontrusting daarom. Ik ben benieuwd naar de reactie van de directeur van Singel 262.

      Iris Boter

      29 juni 2013 at 17:50

  14. […] gaan volgen. Alles om het schip drijvende te houden, tenslotte. Ted van Lieshout schreef in de blogpost die hij aan Brave New Books wijdde dat men op zijn vingers kon natellen dat wanneer er in de vijver […]

  15. Beter laat dan nooit een reactie.

    Hier mijn ervaring met BNB:
    – Bij elke stap staat een commercieel aanbod van Singel Uitgevers. Het lijkt erop dat zij een nieuw verdienmodel uitproberen via BNB.
    – De software is matig. Uploaden voor een papieren boek kan alleen in MS Word of PDF, voor een E-boek alleen in MS Word of Epub. Het is niet mogelijk in 1 keer voor digitaal en papier te kiezen (of deze keuze is goed verborgen gehouden). Het opmaken van een omslag kost waanzinnig veel tijd. Samengevat: alleen wie goed overweg kan met verschillende soorten software, kan hier iets moois uitgeven.
    – De prijzen voor met name gedrukt boeken, lijken hoger te liggen dan voor regulier uitgegeven boeken als gevolg van de marges voor drukken, distributie en BNB zelf. Bij een gedrukt boek wil BNB tenminste 2,75 en bij een E-boek tenminste
    – Kaf en koren worden niet gescheiden. Ik denk zelf dat BNB hier op langere termijn zich mee in de vingers snijdt. Onder de titels is nu al de eerste fanfictie gesignaleerd en fanfictie is een inbreuk op merk- of auteursrecht.

    Zelf heb ik een vrij simpele reden om bij BNB een titel uit te brengen. Ik schrijf al veel langer en ontwikkel tegenwoordig mijn verhalen op online platforms, zodat je direct lezersreacties krijgt (en kunt peilen of een idee leidt tot een goed of slecht verhaal leidt).
    Voor de Duitse versie van mijn laatste verhaal hebben enkele uitgevers belangstelling getoond. Blijkbaar is de kwaliteit goed genoeg, anders wordt je niet benaderd. Om te zien of het verhaal zonder aanpassingen in bredere kring aanslaat, heb ik de Nederlandse versie bij BNB uitgebracht als E-boek. Meer niet.

    Of de naam van de uitgevers achter BNB vertroebelt, durf ik niet te zeggen. Voor mij was het ontbreken van een fatsoenlijk aanbod aan boeken over/voor homo’s in de boekwinkel, reden om het schrijven weer op te pakken. Ik had geen zin meer in de volgende slechte vertaling of honderden pagina’s persoonlijke ellende – in Nederland uitgebracht door erkende/bekende uitgevers. Dan schrijf ik zelf liever iets met een bite, een positieve grondtoon en een open of goed einde, wat voldoet aan de Duitse kwaliteitseisen voor ‘goede’ boeken. Of het nu het etiket ‘lectuur’ of ‘literatuur’ krijgt, boeit mij minder – ik ben al heel tevreden met de paar duizend lezers voor de gratis online versie.

    Marko Jablan

    5 augustus 2013 at 17:36

  16. Hé, wat een boeiend betoog, Marko! Ik denk dat je evaluatie BNB kan helpen om de dienstverlening te verbeteren.
    Je argument dat kaf en koren niet worden gescheiden lijkt me voor de bedrijfsvoering van BNB niet zo van belang: ze willen zowel het kaf als het koren helpen uitgeven. Het gaat BNB niet om (het uitgeven van) goede boeken, maar om het uitgeven (van boeken, ongeacht de kwaliteit ervan).

    Ted

    6 augustus 2013 at 00:26

  17. Dank je.

    Als het sec om uitgeven gaat, is BNB niet anders dan elke andere uitgeverij. In mijn beleving is BNB momenteel hetzelfde als de 5-euro-graaibak bij de kassa van de bouwmarkt of huishoudwinkel: je weet van tevoren nooit precies wat er in ligt en hoe lang het meegaat. Dat zal vanzelf veranderen – de meeste klanten zoeken liever in het goede schap dan in een graaibak.

    Desondanks denk ik deze manier van werken over een paar jaar de norm wordt in uitgeversland, als ik de ontwikkelingen in Duitsland zie. Ik zit daar op een platform met een uitgebreide zoekfunctie, zodat je makkelijk kaf en koren kunt scheiden. (Met 350.000 teksten in de database is dat ook nodig.)

    Sinds 2005 struinen uitgeverijen dit platform af, op zoek naar ‘goede’ verhalen en ‘nieuwe’ auteurs. Er zijn al uitgevers, die helemaal op deze manier van werken zijn overgestapt en geen ingestuurde manuscripten meer in behandeling nemen.

    Sinds de boekenbeurs in Leipzig van 2010 is er een sterke groei van professionele auteurs, die dit platform gebruiken om hun verhalen te ontwikkelen. Hun motivatie verschilt: Van onvrede over de begeleiding door hun uitgever via het voordeel van het directe contact met de lezers tot het uittesten van nieuwe genres, schrijfstijlen of andere ideeën. Hun lectoren hebben in elk geval minder te doen, de auteurs leveren tegenwoordig praktisch kant-en-klare boeken aan.

    Wat in Nederland Bol is, is in Duitsland Amazon. (Ook bekend van hun slechte arbeidsvoorwaarden, Amazon ziet zichzelf als logistiek bedrijf.). Amazon biedt al langer doe-het-zelf-uitgeven aan en dat segment is erg succesvol. Ik denk dat de participatie van Bol.com aan BNB ook is ingegeven om te voorkomen dat Amazon in Nederland vaste voet aan de grond krijgt of iedereen zijn boeken in de Apple-Store koopt.

    Hierboven al gemeld: ik schrijf verhalen voor/over homo’s en die zijn voor een specifiek publiek interessant. Dankzij de uitgave bij BNB kan ik mij onafhankelijker opstellen in de gesprekken met de Duitse uitgevers. Omdat hierboven anderen denken dat een gewone uitgever synoniem staat voor een bepaalde minimum kwaliteit, geef ik hier de hoofdlijn van de gesprekken weer:
    Uitgever 1 wil er graphische seks aan toevoegen, zodat het voor vrouwen interessanter wordt om te kopen.
    Uitgever 2 wil graag een ander einde, zodat er ruimte ontstaat voor een vervolg.
    Uitgever 3 wil het verhaal splitsen, zodat het in twee boeken op de markt kan komen.
    In alle gevallen zijn het commerciële overwegingen. Artistieke of kwaliteitsaspecten zijn blijkbar minder belangrijk.

    (Ik neem aan dat je mijn mailadres kunt zien, voor het geval je nog meer wilt weten.)

    Marko Jablan

    6 augustus 2013 at 12:48

  18. Dank voor de ook weer boeiende aanvulling!

    Ted

    6 augustus 2013 at 15:08

  19. […] begeleiding. Sinds de oprichting is er veel kritiek geweest op het initiatief. Onder andere Ted van Lieshout, Joost Nijsen en Rob van Essen spraken hun twijfels uit over deze ontwikkeling in […]


Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

%d bloggers liken dit: