tedvanlieshout.nu

schrijver, dichter, beeldend kunstenaar

Een oproep tot een leesoffensief. – Gelezen.

with 10 comments

Gisteren verscheen dit rapport, een advies aan de minister van de Raad voor Cultuur en de Onderwijsraad om de zorgwekkende toestand van de alfabetisering aan te pakken. Ik heb het gelezen. Het advies komt er kort gezegd op neer dat er meer diep-gelezen moet worden, in plaats van wat nu vaak gebeurt: skimmen (een tekst diagonaal lezen om te zien waar het over gaat en de interessante passages op te sporen). Leerlingen leren onvoldoende geconcentreerd te lezen. Ze hebben voor hun leesvaardigheid langere, verhalende teksten nodig, maar dat sluit een genre als poëzie zeker niet uit.

Aan de totstandkoming van het rapport zijn geen makers van boeken te pas gekomen; over hun hoofden heen wordt wel het advies gegeven dat er meer multicultureel boekengoed moet komen en dat het Letterenfonds daar een stimuleringsprogramma voor op poten zou kunnen zetten. Ik kan me hier in vinden, omdat men er nu te veel op vertrouwt dat bestaande (witte) auteurs hun hoofdpersonage Mohamed en Fatmia zullen gaan noemen, bij gebrek aan voldoende auteurs met een multiculturele achtergrond die zélf kwalitatief goede boeken voor de jeugd schrijven.

Voor de rest laat het advies de makers met rust en richt zich op school, bibliotheek, ouders/begeleiders/verzorgers. Wel adviseert het rapport programma’s waarbij auteurs scholen bezoeken, maar de nadruk ligt toch op het instellen van leesconsulenten, getrainde adviseurs op het gebied van de letteren. Ook dat vind ik een goed idee, al kost dat natuurlijk geld dat er niet is.

dBoS (de bibliotheek op school) komt zeker ter sprake in het rapport, maar het probleem van de niet betaalde leenrechtgelden niet. Wel blijkt er sprake te zijn van abonnementsgeld als je een dBoS op school hebt, maar dat geld komt dus niet ten goede aan de auteurs van het uitleengoed. – Überhaupt komt de financiële positie van de makers van boeken niet aan de orde.

Inhoudelijk vind ik het een goed rapport met zinnige adviezen en is het geen omissie dat schrijvers, illustratoren en uitgevers niet zijn geraadpleegd.

Written by Ted

25 juni 2019 bij 07:14

Geplaatst in Diversen

10 Reacties

Subscribe to comments with RSS.

  1. Hoi Ted,

    het boek moet terug en dat is voor alle schrijvers en uitgevers iets om achter te staan. Dat het leenrecht beter toegepast moet worden is een andere discussie. Wel heb ik al langere tijd het idee dat de (verplichte) leeslijst anders moet worden toegepast. Meer boeken passend bij de leeftijd van de lezer en ook moet het niet uitmaken uit welk land de auteur komt. Studenten met economie in hun pakket lezen David Copperfield van Dickens, een goed geschreven, spannend boek waar je veel van opsteekt. Een literair boek ondersteunt zo de studie van de student, die er tegelijk zijn taalgevoel mee verbetert. Ik heb dit in de VVL een keer voorgesteld, maar het bleek vloeken in de kerk. Met name voorzitter Graa Boomsma ontstak in woede. Pas later begreep ik dat Graa jarenlang heeft moet lobbyen om zijn eigen titels op de verplichte lijst te krijgen.

    Peter Smit

    25 juni 2019 at 09:02

    • Het advies gaat daar wel op in; ze hebben je advies goeddeels overgenomen, Peter!

      Ted

      25 juni 2019 at 09:08

    • Toevallig stuitte ik op deze site en las bovenstaande zinnen over mij. Ik vrees dat Peter Smit een heel grote duim heeft waar hij op 25 juni 2019 zo lang op heeft gezogen dat er grandioze leugens uit tevoorschijn kwamen: ”ontstak in woede”? ”heeft moeten lobbyen”? Arme Peter, dat hij zijn toevlucht tot verzinsels moet zoeken…

      Graa Boomsma

      26 februari 2021 at 19:21

  2. Ik denk dat er ook nog een slag te maken is door het lezen thuis (en dan het hele gezin, niet alleen degene die op school zit) te bevorderen. Hiervoor is op de basisschool al het ZomerLezen, maar van mij mag dat nog wel wat verder doorgetrokken worden. Ook op de middelbare scholen en als volwassene kun je prima meedoen met het ZomerLezen – uiteraard op je eigen niveau en tempo.

    booksometea

    25 juni 2019 at 16:53

    • Als je o.a. naar Zweden gaat, met vakantie…. dan wil je uiteraard, met je hele gezin Astrid t.m. compleet gelezen hebben: samen. Bedoel je dat?

      Beatrijs

      25 juni 2019 at 18:32

      • Starik, in je eentje lezen….vlak voor ’t slapen gaan…. dat vind ik overigens ook aanbevelenswaardig. Ik snap dat onze beide kinderen de humor, relativering en essentie ervan( nu) niet inzien! Maar ik schater en vind ’t maar wat jammer dat die dichter is overleden.

        Beatrijs

        25 juni 2019 at 18:37

        • Ik had dus arcril verf gekocht bij de Action: alle kleuren! Pensleen, palletjes en echt schildersdoek. Dat had had zelf bij elkaar verdiend, voor hen, met mijn werk.
          En reken maar dat ze er VOOR gingen: voor de KUNST! , d.w.z…niet persee voor de hand of voor de pedagogie…..

          XXX

          Beatrijs

          25 juni 2019 at 18:56

      • Niet helemaal, al is dat wel een mooi idee. ZomerLezen is bedacht om de leesvaardigheden in de zomer te onderhouden. Maar niet alleen basisschoolkinderen kunnen/moeten hun leesvaardigheden onderhouden, ook jongeren op de middelbare, studenten en volwassenen. Dus hup, allemaal Lezen in de Zomer. ZomerLezen dus. Kijk anders even op mijn blog, daar leg ik mijn idee over ZomerLezen uit, inclusief boekentips. Mijn idee is namelijk dat je uit moet gaan van het plezier in lezen.

        booksometea

        26 juni 2019 at 16:43

  3. Over morgen misschien enig resultaat: (???)

    ….ik hoop, dat beweging ergens in gang is gezet.

    Beatrijs

    25 juni 2019 at 19:30


Plaats een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.