tedvanlieshout.nu

schrijver, dichter, beeldend kunstenaar

Ongelovigen oproepen tot het gebed

with 4 comments

oproeptotgebedDe vrijheid van godsdienst zorgt er mede voor dat moskeeën met versterkt geluid mogen oproepen tot het gebed. Veel moskeeën doen dat al, en nu wilde ook de Blauwe Moskee in Amsterdam afgelopen vrijdag voor het eerst gaan omroepen, maar iemand had het draadje van de geluidsinstallatie doorgeknipt.

Religie werpt iedereen terug in de tijd. Je kunt tegenwoordig gelovigen ook tot het gebed oproepen met een sms’je, maar dan heeft de omgeving er geen last van. En last bezorgen doet het Geloof graag. Denk maar aan abortus en euthanasie: gelovigen willen dat niet alleen voor zichzelf verbieden, maar ook voor anderen die helemaal niet gelovig zijn.

Gelovigen hebben de vrijheid om anderen lastig te vallen met hun gebruiken (of met bijvoorbeeld ongevraagde anti-abortusfolders in de brievenbus), en ongelovigen hebben geen recht op bescherming daartegen. Ik wil eigenlijk niet gestoord worden door kerkklokken en ook niet opgeroepen worden voor het gebed vanaf de moskee, maar in de wet is niets geregeld om daarvan gevrijwaard te blijven.

Written by Ted

11 november 2019 bij 05:47

Geplaatst in Diversen

4 Reacties

Subscribe to comments with RSS.

  1. Je hebt ZO gelijk! Vrij zijn van godsdienst (in de openbare ruimte) zit absoluut niet besloten in het grondrecht ‘vrijheid van godsdienst’. Zeer scheef!

    booxalivedotnl

    11 november 2019 at 19:18

  2. een gedeelde schepping, een gedeelde verantwoordelijkheid:

    zo lang ik leef, zie ik zelfs in het donker licht als ik mijn ogen daarvoor niet sluit, of als ik mijn ogen daarop richt.

    Beatrijs

    12 november 2019 at 09:04

  3. als er Al één Hemel is
    bestaat dáár: nergens ruzie

    omdat iederéén geboren is

    Beatrijs

    12 november 2019 at 10:37


Plaats een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.